Het thema van Sigma 1, 2017, is Duurzaamheid. Een kort overzicht van de inhoud vindt u hier. Hieronder het hoofdredactioneel van Maud Notten.
Voor duurzaam ondernemen zijn de tijden zowel hoopvol als zwaar pessimistisch, staat te lezen in ‘The State of Green Business’. In dit jaarlijkse rapport beschrijft het Amerikaanse Greenbiz.com, hoe en in welke mate organisaties duurzaamheid integreren in hun strategie en hun dagelijkse operations. Er is een indrukwekkende lijst van ‘50 Key players to watch’ en 10 trends die we in de gaten moeten houden, waaronder blockchain. Maar ook is er zorg, niet alleen over de Amerikaanse president Donald Trump, maar gaat het allemaal wel goed en snel genoeg? Als bedrijven de kosten zouden moeten doorberekenen van de vervuiling die ze veroorzaken en de natuurlijke hulpbronnen die ze opsouperen, dan zouden ze massaal failliet gaan.
Dat duurzaam ondernemen niet eenvoudig is, beaamt André Nijhof, Professor Sustainable Business & Stewardship aan Nyenrode Business Universiteit. De meeste bedrijven zijn gericht op het behalen van zoveel mogelijk winst, niet op zo groen mogelijk ondernemen, zegt hij in het interview met Walter Faaij. Het laaghangend fruit is inmiddels wel geplukt: de gloeilampen zijn vervangen door led-verlichting, de printer staat op dubbelzijdig en er zijn geen plastic koffiebekertjes meer. Maar vervolgens moeten écht stappen gezet worden – en dat blijkt erg lastig. Echt duurzaam ondernemen gaat alleen lukken als je je er 100 procent aan committeert, zegt Nijhof.
Dat het wel kán, bewijst cateraar Hutten uit Veghel. Bij dit bedrijf zit maatschappelijk verantwoord ondernemen verankerd als kernwaarde in alle keuzes. Precies zoals Nijhof uitlegt in het interview. Kosten noch moeite worden gespaard om medewerkers in hun kracht te zetten, ook wanneer ze een arbeidshandicap hebben. Bij de inkoop en bereiding van voeding is duurzaamheid leidend. En voedselverspilling wordt aangepakt met een eigen verwerkingsfabriek.
Om organisaties een handje te helpen hebben Jan Jonker en Niels Faber de Kringlopenladder ontwikkeld, vergelijkbaar met de MVO-prestatieladder, maar dan voor de circulaire economie. Jonker en Faber onderscheiden vijf fasen in de ontwikkeling van de circulaire economie. Elk niveau wordt complexer in samenwerking, organisatie, verdeling van lasten en lusten.
Als iets duidelijk wordt in de artikelen over duurzaamheid in deze Sigma is het wel dat het bijzonder ingewikkelde materie is en ook zeer boeiend om te blijven volgen. Overigens wordt meermaals de kwaliteitsprofessional genoemd als de voor de hand liggende persoon c.q. functie om duurzaamheid in organisaties aan te jagen. Herkent u zich in dit profiel?
In de rubriek Kritische kwaliteitskunde een artikel gebaseerd op een wetenschappelijk artikel van Hans Alderliesten over ‘Waardenvolle communicatie’. Teun Hardjono zag de link met kwaliteitskunde en verving het woord ‘communicatie’ door ‘kwaliteitskunde’. Uiteraard met toestemming van Alderliesten. Het resultaat zal u verrassen.
André Nijhof is hoopvol over duurzaam ondernemen. De veranderingen lijken soms erg langzaam te gaan, maar in de onderstroom verandert heel veel.
Die opvatting delen wij. In deze Sigma en op sigmaonline.localhost delen wij met u de mooie, inspirerende en interessante ontwikkelingen die gaande zijn in de kwaliteitskunde en aanpalende vakgebieden.
maud@alinearecta.nl