De samenleving staat aan de vooravond van een transitie richting duurzaamheid. Ondernemingen spelen in deze transitie een sleutelrol.
Door: Michel van Pijkeren, Guido Braam en Marijke Gijsbers
Er zijn nieuwe producten, diensten en businessmodellen nodig om een economie te creëren die bijdraagt aan een duurzame samenleving. Voor ondernemingen betekent dit dat ze fundamenteel anders zullen moeten gaan ondernemen. Om deze verandering door te maken is radicale duurzame innovatie noodzakelijk. Het paper beschrijft hoe ondernemingen omgaan met de opgave om radicaal duurzaam te innoveren. Het paper is gebaseerd op een onderzoek onder 39 ondernemingen. Het blijkt dat ondernemingen de noodzaak om duurzaam te innoveren herkennen en erkennen. Duurzaamheid vormt een leidend principe bij innovatie. Er wordt veel samengewerkt over de organisatiegrenzen heen. Vooral partijen in de keten, overheidsinstanties en klanten worden erbij betrokken. Echter samenwerking met concurrenten wordt slechts beperkt opgezocht. Duurzame innovatie wordt vooral projectmatig gefinancierd en nog niet op grote schaal strategisch vertaald in radicale innovaties en nieuwe businessmodellen.
Bron: Nijmegen School of Management in samenwerking met Vakmedianet