Een lege pagina. Word je onzeker van deze pagina? Kies: Ο ja / Ο nee. Zo opent het boek Ontwerp Betere Business. Nu al zijn de recensies lovend en is het boek een bestseller. Een feest om te lezen, te kijken en te bladeren, maar vooral leert het je te denken als een ontwerper. En dat is de voorwaarde om betere businessmodellen te bedenken.
Veel van de bedrijven die vandaag de dag voorop lopen, bestónden nog niet eens twee decennia geleden.
Hoe komt dat?
Hebben ze mazzel gehad? De slimste mensen in dienst?
Het antwoord is: design.
Leer denken als een ontwerper
Het boek Ontwerp Betere Business leert je denken als een ontwerper. En dat is nodig, want kleine, incrementele verbeteringen aan je businessmodel gaan je niet helpen als morgen een nieuwe speler met een totaal nieuw businessmodel inspeelt op de behoeften van jouw klanten.
Wat wél helpt is zelf die dieperliggende klantbehoeften begrijpen en er met een heel nieuwe benadering op inspelen. Of dat nu een nieuw kanaal is, een nieuw product of een nieuwe dienst.
Ontwerpen is niet alleen een mindset, het is ook een iteratief en cyclisch proces.
Ontwerp Betere Business biedt tools, vaardigheden en een frisse mindset om de kansen te benutten die ontstaan in een onvoorspelbare omgeving. Het biedt canvassen en andere visuele tools om het ontwerpproces te structureren. Want ontwerpen is niet alleen een mindset, het is ook een iteratief en cyclisch proces.
Ontwerpen als proces
Hoe beter je dat proces doorloopt, hoe beter je businessmodel zal aansluiten bij nog niet eerder ontdekte behoeften van klanten.
Ontwerp Betere Business beschrijft het ontwerpproces als zeven stappen, die je niet per se achter elkaar zet, maar die je soms meerdere keren moet herhalen voor je toe bent aan de volgende stap.
Het proces begint met het voorbereiden van je team en van de manier waarop je werkt. Het startpunt van het team is hun uitgangspunt, hun point of view. Vaak is dat een bepaald probleem.
Vanuit dat uitgangspunt onderzoek je de wereld en leg je je oor te luister bij klanten. Dat onderzoek roept vrijwel altijd nieuwe ideeën op. Die ideeën verbeteren je point of view.
Continu verbeteren
Je kunt meerdere keren deze cyclus doorlopen, tot je voelt dat jouw idee zo goed is dat je het middels een prototype kunt testen bij de doelgroep. Ook dit zal weer nieuwe ideeën opleveren, en verbeterde versies van je prototype.
Zo kom je in enkele iteraties uiteindelijk tot een gevalideerd ontwerp dat klaar is om op te schalen.
Boordevol boek
Persoonlijke verhalen van 30 businessontwerpers en thought leaders maken de beschreven processen en tools concreet. Ze laten zien wat hun toegevoegde waarde in de praktijk is bij organisaties als Wavin, ING, Auping en UMC Maastricht.
48 casestudies, 20 tools, 7 kernvaardigheden, 36 insider tips en 150 visuals helpen je op weg.
Voor de ongeduldige lezer is er zelfs een snelroute door het boek bedacht.
En nu jij, designer!
Wees bereid om alles wat jouw bedrijf doet in twijfel te trekken. Kom achter je bureau vandaan en observeer klanten. Luister naar ze en vraag door op alles wat ze niet bevalt aan jouw werkwijze of product.
Denk jij dat jouw businessmodel nog jaren mee kan? Word wakker!
Noteer je bevindingen op geeltjes, prioriteer en groepeer deze net zo lang tot duidelijk wordt waar het je klant écht om gaat. Ontwerp een businessmodel dat daar bij past.
Ontwikkel vervolgens een prototype dat je test bij je klanten en in meerdere iteraties bijschaaft tot een idee dat je kunt opschalen.
Iedereen kan het
Zie je wel, het is geen rocket science, iedereen kan het. Ontwerp Betere Business biedt je structuur en geeft je een klein beetje extra hulp met tools, ideeën en praktijkervaringen van anderen.
Bij de rubriek Instrumenten op SigmaOnline vind je de tool Creatieve Matrix uit Ontwerp Betere Business.