Waarom vind ik iemand sympathiek, of niet? Veranderkundige Léon de Caluwé heeft een werkvorm beschreven in de vorm van een sprookje. Het geeft deelnemers zicht op de eigen normen, waarden en emoties in relatie tot de kleuren van de kleurentheorie.
Het boek Leren veranderen (De Caluwé & Vermaak), dat onder andere de kleurentheorie bevat, is al bijna twintig jaar zowel een standaardwerk als een bestseller over veranderkunde. Ter aanvulling en verdieping van dat handboek verschijnt er binnenkort een werkboek, geschreven en getoetst door praktijkmensen. Ze bieden elke veranderaar materiaal om krachtiger met het gedachtegoed te (leren) werken.
Sprookje
De oefening met het sprookje maakt de verbeeldingkracht van mensen los en geeft ze de gelegenheid zich te identificeren met bepaalde personages (of juist niet). Vooral de waarden, normen en emoties komen naar voren, dwz de niet-cognitieve aspecten. De werkvorm biedt de mogelijkheid om de voorkeur en afkeur van bepaalde gedragswijzen bespreekbaar te maken, zoals sympathiek of niet-sympathiek. Intuïtief vinden mensen bepaalde personen namelijk sympathiek of niet sympathiek. Aan de hand van de gedragswijzen of bepaalde gebeurtenissen in het sprookje, en omdat ze zich kunnen inleven in bepaalde personages in het sprookje, kunnen deelnemers goed verwoorden waarom dat zo is .
In een eerste versie is het sprookje bedacht door een leraar in het hbo met de bedoeling om de kleuren (van de kleurentheorie zoals beschreven in het boek Leren Veranderen) beleefbaar te maken. Het sprookje is tientallen keren gebruikt. Op basis daarvan is de huidige versie en vorm ontstaan.
Werkboek
De oefening staat op de site Werken met Leren Veranderen en zal ook als hoofdstuk in het fysieke werkboek Werken met Leren Veranderen worden opgenomen. Het werkboek verschijnt in mei 2016.
De oefening met het sprookje kunt u hier downloaden (pdf): Leren veranderen werkboek BW_D1_H9_proef1