Onze manier van leven is veranderd op manieren die een paar maanden geleden ondenkbaar waren; de wereld staat voor de grootste uitdaging. Miljoenen mensen werken vanuit huis en passen hun manier van leven drastisch aan.
En hoewel de belangrijkste zekerheden afkomstig zijn van de overheid, medische experts en onze vrienden en familie, spelen ook bedrijfsleiders een grote rol. In tijden als deze moeten CEO’s het personeel inspireren en geruststellen. Ze moeten eerlijk en transparant zijn over de richting van het bedrijf. Crisistijden bewijzen wat voor soort leider je kunt zijn en nu is het moment om te laten zien wat goed leiderschap is.
Nu teamleden vanuit huis werken en eenzaamheid op de loer ligt, is communicatie essentieel. Sterker nog: zichtbaar zijn is cruciaal. Uit recent onderzoek blijkt dat 1 op de 5 Nederlandse medewerkers geen contact heeft met hun eigen CEO – met vergelijkbare cijfers in de rest van de wereld. Nu, meer dan ooit, is het tijd dat dat verandert. CEO’s moeten uit hun ivoren toren komen. De wereld verandert en leiders moeten meebewegen. Degenen die in tijden van crisis onbereikbaar zijn, zullen moeite hebben mensen samen te brengen en een sterke organisatie te behouden.
Dus wat maakt een CEO?
De algemeen aanvaarde opvatting over wat een CEO moet doen, verandert. Er zijn grote stappen gemaakt om diversiteit aan de top te garanderen. Van degenen in de LGBTQ+-gemeenschap en etnische minderheden tot meer vrouwen in de top; CEO’s zien er – gelukkig – niet meer hetzelfde uit. Maar afgezien van het uiterlijk van een CEO, is er een grotere verandering gaande. De innerlijke kwaliteiten die een CEO definiëren, zijn veranderd, omdat de eisen van de rol zijn geëvolueerd om de alsmaar veranderende wereld bij te houden.
Ten eerste moet de CEO van vandaag empathie hebben. Elke CEO die onvoorbereid, afstandelijk, niet authentiek of onsympathiek lijkt, riskeert klanten en werknemers te vervreemden en de aandelenkoers negatief te beïnvloeden. Ware leiders weten dat het in evenwicht brengen van empathie en verwachting dé sleutel is om vertrouwen op te bouwen. Wees flexibel met alle mensen. Begrijp dat er een nieuwe norm is en loods hen door die verandering. Bij Unit4 heb ik nog nooit zoveel kinderen op de schermen van collega’s zien verschijnen als nu. Families worden onderdeel van ons bedrijf – en dat omarmen we. Mijn collega’s hebben gezinnen en dus moeten we allemaal flexibel zijn.
Ten tweede moeten CEO’s begrijpen dat er een leven is buiten de directiekamer. Veel succesvolle leiders nemen hun standpunt in over actuele kwesties, zoals klimaatverandering, cyberveiligheid en ethiek. Ze maken ook contact met klanten (en hun eigen werknemers) door openbare standpunten in te nemen over enkele maatschappelijke kwesties – zoals verduurzaming.
Neem je mensen daarom mee op de rit. Uit ons onderzoek bleek dat meer dan de helft van de werknemers (55%) in het Nederland geen zeggenschap heeft over de toekomstige richting van het bedrijf. In tijden van crisis kan en mag dit niet het geval zijn. Werknemers moeten begrijpen welke vooruitgang en verandering er wordt gemaakt. We betrekken onze mensen door proactief naar hun mening te vragen over hoe we in het hele bedrijf veranderingen kunnen aanbrengen, om zo te navigeren in wat voor iedereen een lastige tijd is. Dit draagt niet alleen bij aan transparantie, maar zorgt er ook voor dat medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen.
De boodschap in ons huidige klimaat is simpel: eigen mensen op de eerste plek, economie op de tweede. Betrek, luister naar en zorg voor personeel: al het andere zal volgen.
Door: Mike Ettling
Mike Ettling is CEO van Unit4