Nederland is in transitie. Er is een grote verschuiving zichtbaar in de verhoudingen die we kennen tussen aanbieder en consument, tussen werkgever en werknemer en tussen bezitter en betalen. Deze verschuiving is niet van vandaag; er wordt al langer over gesproken. Maar wat vraagt dit van ons? Van kwaliteitsmanagers en procesmanagers? De whitepaper ‘Nederland in transitie’ zet de belangrijkste ontwikkelingen voor u op een rij.
Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde en internationale autoriteit op het gebied van transities en duurzaamheid, geeft aan dat Nederland voor een ultieme transitie staat. ‘Nederland zal de komende 50 jaar meer veranderen dan de afgelopen 500 jaar. We zijn op weg naar een samenleving 3.0. We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van een tijdperk. Van ik naar wij, van individualisme naar samenredzaamheid, maar ook van concurrentie naar combinatie, van graaien en groeien en van onttrekken naar opwekken.’
Lees hier een interview met Jan Rotmans in Sigma 3, 2015 Â
Transformatie
Een aantal relevante vragen helpen ons onze gedachten, visie en denkbeelden te transformeren naar een samenleving 3.0.
- Waar komt deze verandering vandaan?
- Wat verandert er dan precies; waar veranderen we naartoe?
- Wat is daarvan de impact op ons denken en ons doen?
- En op ons organiseren, onze manier van organisaties ‘leiden’ en onze manier van werken?
- Hoe kunnen we meebewegen in deze transitie en ambitieuzer vormgever aan deze transitie?
Wat vraagt dit van ons?
Wat vraagt dit van ons? De transitie legt een bom onder het oude denken. Het vraagt dus vooral verandering van onszelf. We moeten (durven) loslaten om het te kunnen zien. Vanuit nieuw bewustzijn. Meer kijken naar structuren en systemen. Dit is en vraagt een paradigmashift.
- Anders veranderen: meer experimenteel
- Anders organiseren: exibeler, meer adaptief, grenzeloos •
- Anders leiden: vooral verbinden
- We zien andere medewerkers, maar het organiseren van de menskant zal ook veranderen
De procesmanager in een organisatie is bij uitstek iemand die de organisatie in beweging kan brengen te anticiperen en mee te bewegen met deze veranderingen.
De rol van de procesmanager
De procesmanager in een organisatie is bij uitstek iemand die de organisatie in beweging kan brengen te anticiperen en mee te bewegen met deze veranderingen. Â We doen dan ook een oproep om vorm te geven aan anders organiseren en anders samenwerken. En samen de gevolgen voor de processen in de organisatie door te vertalen.
Op donderdag 23 november 2017 geven Marion Hoffstaetter en Remco Griep tijdens het 12e Jaarcongres Procesmanagement een inspirerende sessie ‘Nederland in transitie – wat vraagt dit van organiseren’.
Download hier de whitepaper ‘Nederland in transitie’ van Marion Hoffstaetter en Remco Griep van adviesbureau PRCS.Â