40% van werkend Nederland heeft het gevoel dat ze hun ontwikkelwensen niet kunnen uitspreken en 60% procent ervaart geen duidelijke richting. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 2.000 werkende Nederlanders door onderzoeksbureau Memo2 in opdracht van Centraal Beheer, onderdeel van Achmea.
Volgens Roger Schoone van Achmea is dat een gemiste kans: ‘Stimuleren van het gesprek over leren en ontwikkelen levert zowel medewerker als werkgever veel op. Een bedrijf wordt wendbaarder, toekomstbestendiger en kan makkelijker inspelen op veranderingen. Bovendien leidt scholing van werknemers tot meer motivatie en loyaliteit. Er ligt hier nog veel potentie voor werkgevers, zeker met het oog op de huidige krappe arbeidsmarkt.’
Geen duidelijke richting
Ruim 40% van de medewerkers spreekt hun wensen voor ontwikkeling niet uit. Opvallend resultaat hierbij is dat ze zeker de behoefte hebben om te leren en zichzelf te ontwikkelen, maar vaak niet weten welke kant ze op willen. Maar liefst 60% van de medewerkers ervaart geen duidelijke richting. “Veel medewerkers zijn zich niet zo bewust van hun ontwikkel- en leerwensen. Daarnaast is er soms aarzeling om je leerwensen uit te spreken, want dan moet je ook vertellen dat je ergens niet goed in bent. Medewerkers denken vaak dat ze alles moeten weten. Een open cultuur en dialoog zijn dus erg belangrijk. Om medewerkers te motiveren, te binden en te behouden, kunnen bedrijven dus meer aandacht besteden aan leren en ontwikkelen en vooral aan de continue dialoog die medewerkers en leidinggevenden daar met elkaar over hebben”, betoogt Schoone.
Bijblijven
Leren en ontwikkelen is niet voor alle werknemers vanzelfsprekend. Niet in alle organisaties is ruimte voor leermomenten. 51% van de respondenten vindt dat hun werkgever mogelijkheden biedt om hen voor te bereiden op verandering binnen hun vakgebied. Grofweg de andere helft vindt dus dat deze mogelijkheden er onvoldoende zijn. Roger Schoone: “De maatschappij verandert razendsnel. Digitalisering zorgt ervoor dat ons werk verandert. Het kost meer moeite om bij te blijven. Medewerkers kunnen de hulp van hun werkgever goed gebruiken om bij te blijven. Het goede nieuws is dat er veel dingen zijn die werkgevers kunnen doen om de ontwikkeling van hun medewerkers te stimuleren. Het ontwikkelen begint bij het onderzoeken van de ontwikkelwensen. “Zorg ook dat je het gesprek met je medewerkers erover voert. Zijn er dingen die ze lastig vinden en die ze graag willen leren? Naast het aanbieden van opleidingsmogelijkheden, doen werkgevers er goed aan om richting te geven om ook hulp, coaching of (al dan niet gepersonaliseerde) leersuggesties voor (toekomstige) rollen aan te bieden bij het maken van de keuze.”
Geen zelfredzaamheid maar samenredzaamheid
Ook hier zit volgens Schoone weer een belangrijk inzicht. “Als je als werkgever je medewerkers helpt bij de keuze, willen de medewerkers ook de vrijheid blijven voelen om zelf te kiezen. Het is belangrijk dat medewerkers zich een kant op ontwikkelen die ze zelf willen. Leiderschap is daarbij belangrijk. Conclusie hierbij is dat als je een goede werkgever in een krappe arbeidsmarkt wilt zijn, het belangrijk is om ontwikkelmogelijkheden te stimuleren en het gesprek erover te voeren. En tegelijkertijd de medewerker zelf voldoende vrijheid te bieden om eigen keuzes te maken.” Dit wordt bevestigd in het onderzoek. Medewerkers die wel duidelijke richting krijgen, waarderen dit ook erg. 86% van deze mensen is hier (zeer) positief over. Hetzelfde geldt voor 85% van de mensen die vrijheid ervaren in hun ontwikkelkeuzes. Schoone concludeert: “Leren en ontwikkelen is niet de individuele verantwoordelijkheid van een medewerkers. Medewerkers willen vrijheid, maar ze willen ook graag hulp. Je doet het samen. Ik ben er echt van overtuigd dat het gaat om ‘samenredzaamheid’ in plaats van zelfredzaamheid.”
Bron: Achmea