De huidige generatie Chinese topondernemers lijkt een eigen stijl te praktiseren voor het runnen van ondernemingen.
Geen radicaal nieuwe aanpakken – zij zijn gewoon goed in de dingen waarin ook wij goed zullen moeten zijn, willen we blijven meekomen. China is misschien een onwaarschijnlijke kandidaat als gidsland op het gebied van fris, eigentijds managementdenken. China’s staatondernemingen zijn merendeels gereguleerde giganten. Het land heeft nog nooit een wereldbedrijf à la Samsung of Philips voortgebracht. En Chinese zakenmensen hebben een grotere reputatie als lui die hun persoonlijke rijkdom weten te vergroten dan als managementvernieuwers. En toch, zeggen Thomas Hout en Davis Michael (Boston Consulting Group), komen er momenteel meer managementlessen uit China dan uit andere landen. Daarbij wordt niet gepionierd met radicaal nieuwe aanpakken, zoals Toyota ooit met TQM en lean deed. China excelleert in kwaliteiten die ook westerse ondernemingen tegenwoordig zullen moeten hebben: reactievermogen, improvisatie, flexibiliteit en snelheid.Wat de Chinese ondernemingen goed doen
Chinese ondernemingen hebben de afgelopen dertig jaar geleerd om te overleven en te managen in een turbulent ecosysteem – met snel veranderende markten – dat zich in een duizelingwekkend tempo heeft ontwikkeld. Zo’n omgeving dwingt tot losjes gestructureerde managementsystemen die nieuwe informatie snel kunnen verwerken, met managers die onafhankelijk kunnen handelen. Het heeft gemaakt dat de meeste Chinese ondernemingen veel wendbaarder zijn dan westerse bedrijven. Hout en Michael hebben vijf jaar lang 30 grote private Chinese ondernemingen bestudeerd. De meeste blijken een handelsmentaliteit te hebben waarbij een hoge asset turnover en goede timing worden geprefereerd boven perfectie. Ook is er een confuciaanse voorkeur voor eenvoudige organisatiestructuren waarbij iedereen aan de top rapporteert. Verder hebben deze ondernemingen een grote afkeer van te veel schulden en zijn ze er erg goed in om zaken te doen met de verschillende niveaus van de machtige Chinese staat –die in essentie nog steeds een communistische dictatuur is en nog heel lang zal zijn. De beste van deze ondernemingen hebben nog wat extra’s: hoge aspiraties en veel bereidheid om te experimenteren met radicaal andere managementtechnieken en –praktijken.Managementlessen van de beste Chinese ondernemingen
-
Organisaties hebben een eenvoudige structuur
-
Waardeproposities worden lokaal aangepast
- Producten worden supersnel ontwikkeld
- Handig gebruik van niet-marktstrategieën