‘Levenskunst’ als een levensfilosofie dateert uit de tijd van Socrates, vijf eeuwen voor Christus. Deze filosoof stelde omstanders vragen over ‘het goede leven’ en liet ze zo essentiële inzichten verwerven. De mensen met wie hij sprak, ontdekten dat ze de antwoorden zelf in huis hadden, vaak op onbewust niveau. Levenskunst is een praktische filosofie die handvatten geeft voor ons denken, voelen en doen. Deze filosofie leert ons bovendien te aanvaarden dat leven ook ‘leren sterven’ is, zoals Socrates’ leerling Plato schreef. De filosofie van de levenskunst zet de aloude levensthema’s opnieuw op de levensagenda. Het gaat om thema’s als vriendschap, eenzaamheid, vrijheid, ge(ver)bondenheid, maakbaarheid, aandacht enzovoort.
Levenskunst is zowel een weg als een grondhouding. In dit artikel vind je inzichten over levenskunst uit verschillende tijden en culturen. Ze kunnen je inspireren bij het nadenken over wat jou écht belangrijk is en over hoe jij wilt leven.
Persoonlijke ontwikkeling (blijven leren en je blijven ontwikkelen) heeft een enorm positieve invloed op je geluk en welzijn. Het geeft invulling en betekenis aan je leven en ondersteunt zelfrealisatie. Leren is een sociaal proces; door bijvoorbeeld het samen volgen van een cursus of opleiding ontwikkel je ook weer nieuwe relaties. Daarnaast zijn degenen onder ons die blijven leren geestelijk en fysiek het gezondst.
Mensen die persoonlijke groei nastreven, bereiken volgens de Amerikaanse psycholoog Martin Seligman een vorm van gelukkig leven die hij ‘het goede leven’ noemt. In de vorige eeuw ging de wetenschap ervan uit dat het menselijk potentieel vaststaat en dat het volwassen brein relatief statisch is. In de afgelopen dertig jaar heeft neurowetenschap ontdekt dat het volwassen brein tot op hoge leeftijd elastisch blijft en in staat is tot veranderingen. Dit wordt ‘neuroplasticiteit’ genoemd. Als je gezond blijft, kun je je hele leven blijven leren en ontwikkelen en dat levert een belangrijke bijdrage aan je geluk.
Seligman ontdekte dat een ‘goede’ en ‘zinvolle levenswijze’ activiteiten meebrengt die ‘flow’ veroorzaken. Flow is volgens de Hongaarse psycholoog Mihály Csíkszentmihályi een weloverwogen energieke focus op een plezierige activiteit die zo fascineert dat de externe realiteit, zoals het verloop van tijd en fysieke ongemakken, er niet meer toe lijkt te doen. Flow wordt gekenmerkt door vijf componenten: concentratie op het heden; de kans om actie te ondernemen; de vrijheid om zich creatief te uiten; ontwikkelen van nieuwe vaardigheden; en zich verliezen in de interactie. “Genieten gebeurt op de grens tussen verveling en stress, precies op dat punt waar de capaciteiten van de persoon in evenwicht zijn met de uitdagingen”, aldus Csíkszentmihályi. Flow leidt tot een optimale ervaring, waarbij men uit eigen wil lichaam en geest tot het uiterste inspant om een lastig doel te bereiken dat zeer de moeite waard is.
Bron: Ga doen wat je écht belangrijk vindt >>>
Door: Nick van Dam, Judith Grimbergen, Paul Sherman, David Garten