Geen enkele patiĆ«nt is hetzelfde en maatwerk is altijd nodig. Dat weten ze heel goed bij Karakter, specialist in complexe kinder- en jeugdpsychiatrie. Maar de processen rondom patiĆ«nten zijn wĆ©l hetzelfde. Met standaardisering is daardoor veel verlies en verspilling te voorkomen en winst te behalen. Esther Veenstra en Maartje de Vries, Lean-coaches bij Karakter, regio Gelderland, weten na het voltooien van hun WEP-project uit eigen ervaring: āSix Sigma kĆ”n in de zorg.ā
WEP is kort voor: woonplaatsbeginsel, euroās, patiĆ«nt. Dat is de titel van het project dat Lean-coaches Esther Veenstra en Maartje de Vries recent hebben afgerond bij Karakter, regio Gelderland. āWe willen een nog beter inzicht hebben in het aantal aanmeldingen dat we krijgen, welke factoren daarbij meespelen en wat dat voor ons budget betekent. Want vorig jaar had onze organisatie, mede door de transitie in de zorg, te maken met een budgetoverschrijdingā, zegt zorglijnmanager De Vries, gevraagd naar de aanleiding voor het project.
Ā āSix Sigma kĆ”n in de zorg.ā
Beleidsadviseur Veenstra vult aan: āDaarnaast willen we gemeenten duidelijker kunnen informeren over de zorg en diensten die we kunnen leveren voor een bepaald budget en wanneer we dat budgetplafond naderen. Hierover kunnen we dan in samenspraak nieuwe afspraken maken. Minstens zo belangrijk is dat we helderheid willen verschaffen aan onze patiĆ«nten over de wachttijden. Inzicht en sturing, daar draait het om bij WEP.ā
Meer kennis
Voor zij met WEP aan de slag gingen, waren De Vries en Veenstra al enthousiast bezig als Lean-coaches. āMaar we misten de kennis om onze acties goed te kunnen onderbouwen en antwoord te geven op de vragen van medewerkersā, verklaart De Vries de reden voor hun deelname aan een intensieve zomercursus bij gespecialiseerd opleidingsinstituut Maruna. āMet name het Six Sigma-stukje ontbrak. Sommigen zien de zorg nog als een zachte sector, maar een cijfermatige onderbouwing en bedrijfsmatige aanpak zijn belangrijk. Als je met data aan kunt tonen waar verlies of verspilling zit, is dat ook voor de zorg waardevol.ā
Sommigen zien de zorg nog als een zachte sector, maar een cijfermatige onderbouwing en bedrijfsmatige aanpak zijn belangrijk.
Veenstra: āIn de zorg heerst soms nog de gedachte dat je daar moeilijk getallen aan kunt verbinden, dat standaardiseren lastig is. Geen enkele patiĆ«nt is tenslotte hetzelfde. Maatwerk is ook echt belangrijk, het gaat tenslotte over mensen en niet over machines. Toch kun je prima volgens standaarden werken, waardoor procedurele afwijkingen helder worden en je meer inzicht krijgt. Standaardiseren geeft je bovendien de kans weloverwogen af te wijken en mogelijkheden te benutten.ā
Parameters doorpompen
Het vermoeden van beide Lean-coaches bleek juist: ook de zorg laat zich best becijferen. In het WEP-project ontwikkelden zij, met hulp van Karakters afdeling Finance & Control, een dashboard dat sturingsinformatie geeft over het aantal aanmeldingen en intakes, budget en onderhanden werk. Zo is in Ć©Ć©n oogopslag te zien hoe het ervoor staat aan de plus- en aan de minkant.
Het vermoeden van beide Lean-coaches bleek juist: ook de zorg laat zich best becijferen.
Het dashboard is gemaakt voor Karakter, regio Gelderland, maar is āmet andere parametersā uitrolbaar over de andere regioās van Karakter. Veenstra vertelt: āIn ons patiĆ«ntenregistratiesysteem staat alles over een patiĆ«nt, vanaf de aanmelding tot het ontslag. Deze informatie wordt op een aantal parameters ādoorgepomptā naar het WEP-dashboard, waardoor we de patiĆ«ntenflow in beeld krijgen. We weten nu altijd hoeveel werk we wanneer te doen hebben. Gaandeweg kunnen we dat bijstellen, als een patiĆ«nt meer behandelingen nodig heeft dan gedacht.ā
Enthousiasme
Binnen de gestelde tijd hebben De Vries en Veenstra de doelstelling van hun project behaald en de resultaten geborgd. āDat is uniek binnen onze organisatie, en mede te danken aan het enthousiasme en het commitment van alle betrokkenen zonder wie we dit nooit hadden kunnen doenā, zeggen zij.
Dat enthousiasme werd gevoed door actieve āniet-zit-sessiesā om de energie te laten stromen en door goede communicatie, waar beide Lean-coaches zich sterk voor maken: āWe communiceren elke week via een WEP-update op intranet over de vorderingen van het project om iedereen betrokken te houden. Dat stellen mensen zeer op prijs.ā
‘Het jargon hebben we als belemmering ervaren bij het project.’
Een minpunt in de communicatie is de Lean-terminologie die soms ver van medewerkers afstaat. āHet jargon hebben we als belemmering ervaren bij het project. Op intranet hebben we een verklarende woordenlijst geplaatst die we tijdens de looptijd van het project steeds aanpasten. Onze missie bij ons volgende Lean-project āW888ā, waarbij we onze wachttijden willen synchroniseren met de Treek-normen, is het jargon consistent vertalen naar de werkvloer.ā
Meer lezen over LeanĀ en Six Sigma in de zorg? Lees ook deze artikelen en abonneer u op de gratis Sigma e-zine.
Operational excellence versus customer intimacy
Lean Six Sigma draagt bij aan efficiĆ«nt werken vanuit klantwaarde. Daarom gaat bij Karakter het standaardiseren van processen aan de ene kant uitstekend samen met het bieden van maatwerk aan de andere kant. Want waarde toevoegen voor de klant, dat is precies waar Karakter zwaar op inzet. De organisatie wil zich voegen naar de wensen van de patiĆ«nt ā die immers vaak precies weet wat hij wil en nodig heeft ā en kennis en kunde leveren die de patiĆ«nt niet ergens anders kan halen ā wat ook bijdraagt aan de bestendigheid van de organisatie. Karakter standaardiseert waar dat kan. Zoals bij de intakes, waar een vast format de inrichting aangeeft, onder andere qua tijd, en bij behandelcontacten die volgens een vast patroon in de agenda staan zodat de behandelaar zijn tijd efficiĆ«nt in kan delen. Bijvoorbeeld door te werken met protocollen, zorgprogrammering en zorgpaden die waarborgen dat de patiĆ«nt krijgt wat hij nodig heeft, en waar vanaf geweken kan worden als de patiĆ«nt dat nodig heeft. Want de inhoud van de behandeling en de invulling van de intake en het behandelcontact stemt de behandelaar (bij wie immers de verantwoordelijkheid voor de patiĆ«nt ligt) precies af op de zorgvraag en de persoon van de patiĆ«nt. Zo gaat klinische behandeling heel goed samen met dagbehandeling en/of thuisbehandeling en wordt ook de leefomgeving van het kind betrokken bij de behandeling. Standaardisering waar dat kan, door eenduidige en efficiĆ«nte processen, biedt Karakter dus tegelijkertijd de mogelijkheid om service op maat te leveren. Het een kan niet zonder het ander. Om te borgen dat de behandeling de patiĆ«nt oplevert wat bij aanvang de bedoeling was, meet Karakter de eindresultaten. Op basis van de uitkomsten stelt de organisatie de behandeling bij zodat toekomstige patiĆ«nten daar baat bij hebben. De behandeling wordt zo tegelijkertijd meer standaard en ook meer op maat gemaakt. |
Resultaten van WEP
Het inzicht dat WEP oplevert blijkt waardevol voor Karakter. āOok behandelaars zijn er lovend overā, zegt Veenstra. āIedereen kan dagelijks zien wat de stand van zaken is. Vermoedens worden bevestigd door harde cijfers. Met deze aanknopingspunten kunnen we met gemeenten in gesprek.ā āWEP is een praatplaatā, beaamt De Vries. āWe hebben in kaart hoe we ervoor staan en kunnen op basis daarvan gedegen keuzes maken. Als het budget voor jeugd-ggz bij een bepaalde gemeente op is, heeft dat helaas consequenties voor kinderen die bij ons worden aangemeld, zij zullen langer moeten wachten, Ć³f de gemeente zorgt voor meer budget. En als we meer budget hebben dan gedacht, kunnen we meer intakes doen.ā Veenstra: āHet is een mooie uitdaging om te kijken of we door verdere standaardisatie meer patiĆ«nten kunnen behandelen. Kan het nĆ³g beter, dat blijft voor ons als Lean-coaches altijd de vraag.ā En De Vries vult aan: āLean is nooit klaar. We hebben gaandeweg dit project onderwerpen op een flap geparkeerd waar we heel graag nog aan willen werken, samen met enthousiaste collegaās.ā Want het āLean-virusā heeft heel wat āslachtoffersā gemaakt bij Karakter!
Esther Veenstra en Maartje de Vries werken bij Karakter.
Bron: Kwaliteit in Zorg, nr. 5, 2016
Leestip: Waarom Lean niet werkt – En wat daaraan te doen, door Philip Holt, Lean-expert