In ons boek Lean: van hype naar verbetercultuur proberen we daarom handvatten te bieden die helpen bij het creëren van deze verbetercultuur. Hierbij hebben wij geprobeerd om zowel mensen die uit een boek leren aan te spreken, als ook mensen die leren uit de praktijk. Ieder hoofdstuk wordt namelijk afgesloten met een case uit de praktijk.
Lean transformatiemodel
In dit boek werken wij naar het Lean transformatiemodel toe dat we hebben ontwikkeld als hulpmiddel voor strategie- en positiebepaling. Het transformatiemodel omvat zeven bouwstenen die organisaties handvatten bieden om toe te werken naar een eigen aanpak en route voor het bereiken van een verbetercultuur.
Eén van de bouwstenen is bijvoorbeeld bouwsteen 4: ‘Op impact en de bedoeling gericht systeem’. Wij stellen dat alle activiteiten binnen een organisatie bij dienen te dragen aan het realiseren van waarde voor de klant. Om dit te kunnen bereiken is het belangrijk om procesgericht te werken binnen de organisatie. Hierbij heeft ieder organisatieproces een input en een output voor een volgende proces óf voor de klant. Hierbij zullen de output van de ondersteunende en besturende processen input moeten vormen voor de primaire processen.
Door de organisatie in te richten op proces (in plaats van op afdeling) kan er beter inzicht gecreëerd worden in de bijdrage van besturende en ondersteunende processen aan de primaire processen. Door procesmanagement toe te passen in een organisatie wordt beter toegewerkt naar één gezamenlijk doel, en zijn er minder ‘eilandjes’ die los van elkaar werken.
Meer lezen over lean?
Bekijk hier de Sigma database met artikelen over lean en
abonneer u op de gratis e-mailnieuwsbrief voor kennis, tips, tools en praktijkverhalen over lean.Â
Praktijkcase
Dit wordt bevestigd door de beschreven casus van het UWV, waar de opgepakte verbeterprojecten niet het gewenste effect hadden, ondanks het trainen van vele Green Belts en enkele Black Belts. ‘In 2012 kwamen we tot de conclusie dat er veel Leanprojecten werden uitgevoerd die weinig te maken hadden met het primaire proces’, aldus Martijn Molenaar. Hier kwam verandering in door de Orange Belt training, die door Martijn en zijn collega Master Black Belts ontwikkeld is. Door het volgen van de Orange Belt training heeft inmiddels een grote groep medewerkers binnen UWV de basisprincipes van Lean en procesmanagement geleerd. Op deze manier is het bewustzijn dat zij onderdeel zijn van een groter systeem gestegen en zijn structurele verbeteringen doorgevoerd.
De in de casus beschreven aanpak werkt voor het UWV, maar zoals eerder aangegeven biedt dit geen garantie voor andere organisaties. In ons boek leert u meer over de andere bouwstenen, helpt u een eigen koers te bepalen en biedt u ter inspiratie ook de ervaringen van andere organisaties (zoals Provincie Utrecht en Cordaan). Hiermee kunt u uiteindelijk uw eigen verbetercultuur bewerkstelligen.
Daniel Niezink, Manon Diepenmaat, Paul van Tiel en Erik Ruijters zijn actief als (senior) adviseur en Black Belt Lean Six Sigma in het domein van de publieke sector.
Ze zijn de auteurs van Lean: van hype naar verbetercultuur.