November is traditiegetrouw de World Quality Month. Wereldwijd wordt aandacht gevestigd op de resultaten en de voordelen van kwaliteit. Het zet ook het werk van u als kwaliteitsmanager in de schijnwerpers.
Het doel van de World Quality Month volgens de ASQ is het gebruik van kwaliteitstools promoten. Kwaliteitsinstrumenten, zoals flowcharts en checklists, verminderen het aantal fouten en dragen bij aan de productie van superieure producten. Kwaliteitsprincipes kunnen fouten die de krantenkoppen halen voorkomen, zoals het recente schandaal van Volkswagen, of terugroepacties in de voedingsindustrie en van speelgoed.
Oost en west
In Japan is november al sinds 1960 de Maand van de Kwaliteit. De Union of Japanese Scientists & Engineers (JUSE) organiseert in november verschillende activiteiten om het kwaliteitsbewustzijn te vergroten. In China is september de ‘Quality Month’ sinds 1978. In de VS en Canada is sinds 1988 oktober de National Quality Month. Met een campagne worden bedrijfsleven, industrie, overheid en de academische wereld aangemoedigd om te focussen op het strategisch belang van kwaliteit en op continue verbetering.
Europese Kwaliteitsweek
De Europese Organisatie voor Kwaliteit (EOQ) organiseert in november de European Quality Week om het publiek bewust te maken van het belang van kwaliteit voor het concurrentievermogen van Europa. Ook kiest de EOQ jaarlijks een European Quality Leader. In 2013 won de Nederlander Pieter de Kroon deze prijs. De Kroon is bestuurder van de Van Boeijen groep, een instelling voor mensen met een verstandelijke handicap. Vorig jaar won Dr. Uwe Schweigert, werkzaam bij Robert Bosch in Duitsland, de award.
The European Quality Week vindt dit jaar plaats van 9 tot 15 november. Het thema is ‘Quality-Emotion-Inspiration’.
Dag van de kwaliteit
De World Quality Day wordt sinds 1990 jaarlijks gevierd op de tweede donderdag van november. Het is bedoeld om internationale bekendheid te geven aan de belangrijke rol die kwaliteit speelt bij het vergroten en waarborgen van onze welvaart.
Verhalen delen
De ASQ vindt het belangrijk dat kwaliteitskundigen hun verhalen delen zodat anderen daarvan kunnen leren en geïnspireerd door raken. Zie de website van de ASQ.