Op donderdag 19 november 2015 vond het 10e Jaarcongres procesmanagement plaats. Was u er niet bij? Een korte impressie.
Richard van Hooijdonk: KodakmomentjesÂ
De aftrap van het 10e Jaarcongres Procesmanagement werd gedaan door trendwatcher Richard van Hooijdonk. Wat wij nu met elkaar meemaken, heeft nog nooit iemand meegemaakt, zei Van Hooijdonk. We moeten onze processen loslaten en naar een nieuwe organisatie, naar de disruptieve organisatie waarin we experimenteren, outsourcen en op platforms mensen bij elkaar brengen. Iedere CEO moet een jonge gast van 25 a 30 jaar naast zich hebben voor de noodzakelijke vernieuwing. We moeten meer vertrouwen gaan krijgen in Big Data, 3D-printing en the Internet of Things.
Benno Baksteen: Six Sigma is voor denkers
Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen legde uit dat de luchtvaart zo veilig is geworden doordat de machines zijn aangepast aan de mens, in plaats van andersom. 80% van de ongelukken wordt veroorzaakt door een menselijke fout. Mensen zien nu eenmaal dingen over het hoofd. We moeten leren te begrijpen waardoor een fout ontstaat. Waarom dacht iemand dat hij een goede keuze maakte? Best practices leiden tot meer veiligheid, hogere kwaliteit en lagere kosten.
Wiebe Stork: Kaizen is parel van verbetercultuur
Wiebe Stork vertelde over shopfloormanagement bij de Scania-fabriek – ofwel het streven naar de perfecte werkomgeving, de perfecte productie en perfecte kwaliteit. Scania doet dat met behulp van diverse kwaliteitsinstrumenten. Voor Scania is waarde toevoegen essentieel, maar ook verspilling elimineren en efficiënter werken. Stork eindigde zijn presentatie met de vraag of dit toepasbaar is op uw organisatie.
Teun Hardjono: Integriteit is nieuw organisatieprincipe
Teun Hardjono werd geïnterviewd door dagvoorzitter Piet-Hein Peeters. Allereerst liet Hardjono een afbeelding van de paus zien. De pauselijke encycliek, Laudato si, is verplichte kost voor kwaliteitsmanagers, zei hij. De paus spreekt over complexiteit, dilemma’s en paradoxen. Antwoorden worden niet gegeven, eenvoudige antwoorden zijn er niet. De organisatieprincipes van de 20e eeuw, werken niet meer, zei Hardjono. Hij identificeert een aantal nieuwe organisatieprincipes, waaronder integriteit, samenwerken, transparantie en aansprakelijkheid. De managementattitude moet zijn: integer zijn.
Pascal Lamberigts: Samenwerken kun je leren
Onze huidige vraagstukken zijn grensoverschrijdend, zowel wat betreft landen, organisaties en kennis, zo betoogde Pascal Lamberigts, auteur van het boek ‘Gedeeld eigenaarschap’. Het is van een complexiteit die we niet eerder hebben gezien. Wat betekent dit voor kwaliteitszorg? Onder andere dat je van een interne meer naar een externe oriëntatie moet gaan, maar hierin zijn de principes minder meetbaar. Samenwerken wordt steeds essentiëler. Ter geruststelling: samenwerken is een vak en dat kun je leren.
Gerard Scheffrahn: Van Nooit-Zuidlijn naar Noord-Zuidlijn
Contract- en projectleider Gerard Scheffrahn deelde zijn ervaringen en lessen over hoe de stilgevallen bouw van de Noord-Zuidlijn na de beruchte verzakkingen werd hervat. De kritiek van de Amsterdamse omwonenden en valse verwachtingen zorgden voor veel negatieve publiciteit. Duidelijk werd dat contractteams en adviesbureaus niet juist betrokken waren bij de keuze van preventieve maatregelen. Scheffrahn en zijn projectteam keerden de blik van binnen naar buiten toe, werden transparant en gingen op zoek naar nieuwe oplossingen. Herstel van vertrouwen werd ook bereikt door direct contact en discussie met omwonenden. Ook een persoonlijke en transparante campagne zorgden voor een andere blik; door de vakmannen zelf als geloofwaardige en betrouwbare mensen te portretteren werd een positiever imago gecreëerd.
Verslag: Maud Notten