Afgelopen november werd de eerste, Nederlandse Kaizen Award uitgereikt. De Award werd in de wacht gesleept door Zilveren Kruis, afdeling operations, die al tien jaar lang continu verbeteren. De Kaizen Award werd uitgereikt door Mr. Masaaki Imai, een van de grondleggers van Kaizen en oprichter van het Kaizen Institute: ‘I am impressed and moved today to see so many of you working with Kaizen. You spoke from the heart.’
Masaaki Imai (1930) richtte in 1985 het Kaizen Institute op waarmee hij Westerse organisaties wil helpen met het toepassen van Kaizen (continu verbeteren). Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 60 vestigingen van het Kaizen Institute. In 2012 bezocht Masaaki Imai Nederland om de start van het Nederlandse Kaizen Institute luister bij te zetten.
Kanshebbers voor Kaizen Award
De eerste Nederlandse Kaizen Award werd uitgereikt aan het bedrijf dat ‘het beste blijk gaf van opereren op basis van de Kaizen-principes’. De Kaizen Award wordt in vele andere landen ook al jaarlijks uitgereikt. De Award is bedoeld als stimulans om continu verbeteren duurzaam te verankeren in het DNA van een organisatie en om kleine en grote successen met alle betrokkenen te vieren. Een team van assessoren bezocht zes organisaties die de Kaizen-principes toepassen en een eigen continu verbeteren-programma hebben ontwikkeld.
Kanshebbers waren Zilveren Kruis, Randstad België, Bouwbedrijf De Meeuw, ASML, Philips en Royal Flora Holland. Zij vertelden de toehoorders tijdens de uitreiking in een korte pitch over de Lean-reis die zij als organisatie hebben afgelegd en die nog steeds voortduurt.
Speak from the heart
Voor dat laatste waarschuwde Masaaki Imai tijdens zijn toespraak: ‘Hou nooit op met Kaizen, want zodra je stopt, blijft er niets over van al je verbeteracties. Lean en Kaizen moeten een langetermijn corporate strategie zijn. Bouw aan een intern systeem dat continu verbeteren ondersteunt. Het vereist doorzettingsvermogen en commitment van de top. Start een ‘war room’, zet je beste mensen er in en laat de tweede man in je organisatie de war room leiden.’
Masaaki Imai: ‘If you stop Kaizen, nothing remains. Lean and Kaizen must be part of the long-term corporate strategy’
Imai vertelde dat hij al meer dan twintig keer in Nederland is geweest. Bij zijn eerste bezoek, 40 jaar gelden, introduceerde hij Kaizen bij de R&D-afdeling van Philips. In de jaren die volgden hebben steeds meer bedrijven in Nederland Kaizen omarmd en hebben we in Nederland ‘alle reden om trots te zijn op onszelf.’ ‘I am impressed and moved today to see so many of you working with Kaizen. You spoke from the heart, and keep the Kaizen spirit alive.’
Continu verbeteren bij Zilveren Kruis
De afdeling Operations van zorgverzekeraar Zilveren Kruis in Zwolle werkt al 10 jaar op basis van Lean principes en Kaizen, zo vertelde Wendy Manders, manager Continu Verbeteren in haar pitch tijdens de Award-uitreiking. ‘Lean zit in het dna van onze medewerkers en ons bedrijf. Het gaat niet om tools, het gaat om elke dag willen verbeteren. Mensen zijn hierin het allerbelangrijkste.’ Bekijk hier een filmpje van Award-winnaar Zilveren Kruis over hoe zij elke dag verbeteren.
De Meeuw: blijven ontwikkelen met Kaizen
Ook bouwbedrijf De Meeuw uit Oirschot won een prijs. De Masaaki Imai Award is voor het bedrijf dat de grootste ontwikkeling heeft doorgebracht op het gebied van continu verbeteren. De Meeuw ontwikkelt en bouwt flexibele woonoplossingen en is gespecialiseerd in modulair bouwen. Circulair bouwen is de tweede natuur. Jos van Zelst, projectleider Kaizen: ‘De Meeuw bouwt als ‘Toekomstbouwer’ huisvestingsoplossingen die altijd voldoen aan de blijvend veranderende vraag, in een steeds sneller veranderende markt. Vandaar dat we ook onze organisatie continu moeten blijven ontwikkelen. Kaizen zorgt ervoor dat we onszelf blijven ontwikkelen en zo het maximale uit de organisatie kunnen halen.’