Je bent kwaliteitsmanager. Misschien ben je auditor. Misschien ben je een supervisor. Je functietitel geeft aan wat je nu doet. Wat wil je in de toekomst doen? En nog belangrijker, wie wil je in de toekomst zijn? Waar wil je dat het kwaliteitsberoep je naartoe brengt? Dat zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen.
Het kwaliteitsberoep is sterk veranderd sinds het begin van de 20e eeuw. Organisaties stapten van productkwaliteit over naar lean manufacturing, naar organisational excellence. De rol van de kwaliteitsprofessional in de organisatie veranderde, maar het doel bleef hetzelfde: een geweldig product maken. Jij, als kwaliteitsprofessional, bent instrumenteel om ervoor te zorgen dat producten steeds beter worden. Maar verbeter jij ook jezelf?
Terwijl het kwaliteitsberoep blijft veranderen, moet jij ervoor zorgen dat je onmisbaar blijft voor werkgevers.
Terwijl het kwaliteitsberoep blijft veranderen, moet je ervoor zorgen dat je onmisbaar blijft voor werkgevers. Dat doe je door je kennis bij te houden, je vaardigheden te verbeteren en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.
Naarmate je meer werkervaring opdoet, moet je jezelf gaan onderscheiden van collega’s. Een betrouwbare manier om je expertise te tonen, is door een cursus of opleiding te behalen. Dit kan helpen bij het uitbreiden van kansen – en het kan je meer geld opleveren, zoals blijkt uit de Quality Progress Salary Survey.(Bekijk hier de salary calculator)
Het behalen van persoonscertificering geeft niet alleen meer zelfvertrouwen, maar geeft ook je werkgever het vertrouwen dat je de beste man of vrouw bent om de klus te klaren.
Soft skills
Certificering toont aan dat je de ‘harde’ kant van het kwaliteitsvak kent: de tools, technologieën en methodes om uit te blinken in een specifiek kwaliteitsgebied. Maar er zijn ook soft skills die je moet ontwikkelen om door te groeien naar managementfuncties. Om thought leadership te ontwikkelen, voor de volgende generatie kwaliteitsmanagers.
Kerncompetenties kwaliteitsprofessional
Welke competenties heeft de kwaliteitsprofessional nodig?
Visie: in staat zijn richtlijnen op te stellen die de reden van jouw organisatie vertegenwoordigen.
Communicatie: duidelijk en vol vertrouwen richting geven aan werkgroepen en teams.
Motivatie: acties aansturen, leidinggeven en medewerkers binnen de organisatie meekrijgen.
Systemen: processen optimaliseren, methodieken kunnen inzetten, complexe processen kunnen doorgronden om te verbeteren.
Strategische planning: kritisch denken en aansturen van prioriteiten op hoog niveau.
Verandermanagement: voorstander zijn van verandering en effectieve implementatie van processen voor de toekomstige duurzaamheid van de organisatie.
Coaching / mentoring: inzicht in de talenten en ambities van je directe medewerkers en hun carrièrepad aanmoedigen.
Welzijn: positieve en productieve gewoonten ontwikkelen om het welzijn van jezelf, anderen en organisaties te vergroten.
Ben je op zoek naar verdieping, inspiratie en nieuwe inzichten?
Dan zijn deze events voor de kwaliteitsprofessional interessant: