Net als ik bedenk dat ik de zachte kant van kwaliteitsmanagement nu wel genoeg belicht heb en ik een ander onderwerp aan wil snijden, duikt er wel weer een nieuw inzicht op. Welke vaardigheden versterken uw kernvaardigheid?
Mijn vorige column ging over het helpen van analytische (de harde kant) mensen hun zachte kant te ontdekken. Wat ik vorige keer nog niet genoeg belicht heb, is de balans tussen hard en zacht. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de mensen die juist goed zijn in het analyseren van processen, om daar de knelpunten uit te halen en om te scholen naar Dalai Lama. Waar het om gaat is dat mensen vaak heel sterk ontwikkeld zijn aan de harde kant óf een heel goede gevoelskant hebben. De meeste mensen komen dan vanzelf terecht in een (werk)omgeving waar zij hun sterke kant verder kunnen ontwikkelen.
Verlangen naar de zee
Appreciative Inquiry (al vaker aan bod geweest in mijn columns) benadrukt juist dat je je goede kant verder moet ontwikkelen. Dat wil echter niet zeggen dat de minder sterke kanten geen aandacht verdienen. Bekijk het zo: Je kunt als schaatser extreem goed zijn in schaatsen, maar als je verkeerd wisselt, wordt je gediskwalificeerd (herinnert u zich de wissel van Sven Kramer nog in 2010?).
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je best zwakheden mag hebben, we kunnen immers niet allemaal wereldkampioen schaatsen zijn. Maar als je zwakheden een belemmering vormen voor de zaken waar je erg goed in bent, wordt het tijd om daar iets aan te doen.
Nog een voorbeeld: Stel dat u heel goed bent in het lean inrichten van een proces, maar u krijgt de mensen niet mee om te veranderen. Dan wordt het tijd om ook de zachte kant te ontwikkelen zodat u ze mee kunt nemen in de verandering. Een uitspraak van Antoine de Saint-Exupéry verwoordt dit mooi: ‘Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee’.
Zoek de balans
Zoals u ziet zijn er voor veel activiteiten meer disciplines vereist om tot de beste prestatie te komen. De voorbeelden lijken misschien uitersten, maar juist ook in alledaagse vaardigheden is het goed om rondom de kernvaardigheid de belangrijkste hulpvaardigheden tenminste op een niveau beheersen dat u maximaal kunt presteren in de kernvaardigheid. Het gaat er dus niet alleen om dat u uw kernvaardigheden heel goed beheerst, maar ook op zoek gaat welke andere vaardigheden daaromheen nodig zijn en die ook te ontwikkelen.
Top 5
Deze balans zult u wel zelf moeten vinden. Er kunnen vele verschillende vaardigheden om uw kernvaardigheid heen zijn, die uw kernvaardigheid versterken. De tijd die u kunt besteden aan de ontwikkeling van al die vaardigheden is natuurlijk niet oneindig. Probeer dus eerst een top 5 van vaardigheden in kaart te brengen en bepaal voor elk van deze vaardigheden een doelstelling. U kunt dan voor elke vaardigheid een ‘opleidingsplan’ maken. Dit klinkt overigens wel weer erg analytisch, maar dat brengt weer een beetje balans. Het spreekt vanzelf dat u bij het bepalen van de hulpvaardigheden best wat hulp kunt gebruiken. Zoek hiervoor iemand die u goed een spiegel voor kan houden.
Jan Jacob Bos is auteur van het boek ‘Noodzakelijke kennis’. Bos heeft veel ervaring op het gebied van leren en kennisontwikkeling. Vanuit de praktijk als docent en in profit- en non-profitorganisaties in diverse functies houdt hij zich al ruim 20 jaar bezig met leren. In zijn Columns op Sigma Online deelt hij zijn kennis en inzichten over kennismanagement.
www.noodzakelijkekennis.nlÂ