De tijd gaat snel…. Het is alweer 15 maanden geleden dat de nieuwe ISO9001:2015 norm is gepubliceerd. De nieuwe norm is goed ontvangen en wordt nu door bedrijven en instellingen in de praktijk gebracht. Een prachtige kans om verdere stappen te zetten op het gebied van risicomanagement, verbetering van klanttevredenheid en het integreren van het managementsysteem in de dagelijkse praktijk.
ISO 9001: Hoe gaat het nu verder?
Kunnen we de norm zelf nog verder verbeteren? Welke wijzigingen kunnen we in de volgende versie van ISO9001 verwachten? Nog meer nadruk op klanttevredenheid en, leiderschap? Een nog meer robuuste risicobenadering?
Interessante vragen, maar toch knaagt er iets. In hoeverre leiden verbeteringen in de norm ook daadwerkelijk tot verbeteringen in de dagelijkse praktijk? En: leiden de aangescherpte eisen over betrokkenheid van ook daadwerkelijk tot een grotere betrokkenheid?
Nieuw tijdperk
We leven in een tijdperk van grote en snelle veranderingen, interactie, en creativiteit. Whatsapp en Facebook. Business modellen wijzigen voortdurend. Nier meer betalen voor muziek en videos, maar gewoon gratis. Wie niet snel schakelt en pro-aktief hierin meegaat, ligt eruit.
ISO9001:2008 is zeven jaar lang ongewijzigd geweest.
Hoe anders is het met de normontwikkeling. ISO9001:2008 is zeven jaar lang ongewijzigd geweest. Liggen hier geen prachtige kansen om nu niet alleen naar de inhoud van de norm te kijken, maar ook naar de vorm?
Discussieert u mee?
Misschien lukt het ons om het jaartal achter de norm te laten verdwijnen, en een voortdurend wijzigend en dynamisch geheel van eisen (of misschien beter: “best practices”?) te maken.
Dit klinkt heel ver weg, maar de discussie hierover kan vandaag beginnen!
Han Visser en Roy Ackema zijn lid van de normcommissie kwaliteitsmanagement. Beiden hebben actief meegewerkt in de ISO Werkgroep voor de herziening van ISO 9001.
Bekijk hier ook het Dossier over ISO 9001:2015