Na de pandemie zou het werken totaal veranderen. Lege kantoren, stille snelwegen; iedereen zou werken waar dat het beste zou uitkomen. Thuis, in een koffietentje of toch een dagje kantoor. Inmiddels weten we wel beter. De kantoortuinen vullen zich, de files staan weer op de vertrouwde plekken. Op het oog zijn we weer terug in 2019. Toch is er wel iets veranderd.
‘Bosses Are Winning The Battle To Get Workers Back To The Office’, aldus een Forbes-artikel van eind september 2022. In het artikel wordt geconstateerd dat het aandeel thuiswerkers steeds kleiner wordt, in New York althans. Gemiddeld is ongeveer de helft (49%) van de medewerkers op een doordeweekse dag op kantoor. Een half jaar geleden was dat nog 38%. Dus het wordt inderdaad steeds drukker op kantoor. Toch is maar net 10% van de medewerkers fulltime op kantoor.
Beslissingen vaker buiten de C-suite genomen
Het verschil met drie jaar geleden is vooral dat op afstand of hybride werken een serieus alternatief is. Het wordt door de organisaties nu gezien als gelijkwaardig aan werken op kantoor. Dat was in 2019 en daarvoor bij de meeste organisaties zeker niet het geval. Bovendien is inmiddels veelvuldig aangetoond dat flexibel werken de productiviteit en het welzijn van medewerkers kan verhogen. Als medewerkers tenminste op hun alternatieve werkplek de ruimte, technologie en ondersteuning hebben om productief te zijn.
Het werk decentraliseert onmiskenbaar. Dat heeft ook invloed op de besluitvorming. Uit onderzoek van Momentive blijkt dat bij verreweg de meeste organisaties medewerkers buiten de C-suite wekelijks of vaker beslissingen nemen met impact voor het bedrijf. Op hun terrein zijn directeuren, managers en medewerkers vaak hun eigen CEO. Uit datzelfde onderzoek komt naar voren dat maar liefst 90% van de medewerkers die in organisaties werken waar decentraal besluiten worden genomen, vindt dat dat positief is voor het succes van hun team.
Geef personeel autonomie, de technologie én de cijfermatige en menselijke informatie om juiste, datagestuurde beslissingen te nemen, of ze nu naast hun collega’s zitten of in het vakantiehuisje op de camping.
Verlies niet de feeling met collega’s en klanten
Organisaties met strikte topdown besluitvorming waren al uit de tijd en zijn dat nu helemaal. Bedrijven zijn te groot en de markt is te wispelturig en concurrerend om te moeten wachten op besluiten van hogerhand. Dus nemen individuele medewerkers op elke afdeling elke dag kritische bedrijfsbeslissingen. Juist in dat geval – bij decentrale beslissingen – is het van groot belang dat deze beslissingen op data gebaseerd zijn. Je moet ervoor waken dat een afdeling zo decentraal is, dat het de feeling met het bedrijf en met de collega’s en klanten verliest.
Uiteraard zijn operationele data cruciaal voor elke beslissing, maar dat is niet voldoende. Ook data over wat medewerkers, klanten, prospects en partners denken en voelen, zijn van levensbelang voor de besluitvorming. Het kan namelijk snel gaan met het sentiment. Zo zaten alle sectoren nog niet zo lang geleden te schreeuwen om nieuw personeel, inmiddels zijn grote (tech)organisaties alweer bezig met inkrimpen, als voorbereiding op een mogelijke recessie. Actuele data die bedrijven de feiten en cijfers geven, maar ook de ervaringen en menselijke verhalen vertellen, zijn de beste basis voor succesvolle beslissingen. Dat geldt voor de CEO die vanuit de bovenste verdieping van het hoofdkantoor de besluiten neemt. Maar dat geldt nog sterker voor al die decentrale team-CEO’s. Geef hen de autonomie, de technologie én de cijfermatige en menselijke informatie om juiste, datagestuurde beslissingen te nemen, of ze nu naast hun collega’s zitten of in het vakantiehuisje op de camping.
Door: Zander Lurie
Zander Lurie is CEO van Momentive