‘Ons bedrijf hoeft niet te groeien’, zei ik gister nog tegen iemand over KeytoeY. Nou heb ik sowieso iets tegen continu maar moeten groeien. Dat komt allerminst door het feit dat ik zelf maar 1.72m kort ben en niet veel groter ben gegroeid (in het buitenland is dit best respectabel, ja!). Maar in het bedrijfsleven lijken we er geobsedeerd door. En het is simpelweg niet houdbaar.
Je hebt vast al eerder gehoord dat dingen die blijven groeien niet al te vrolijke dingen zijn, zoals kanker en virussen (bekend mee?). Op Quora werden aanvullende antwoorden gegeven als: het aantal doden en de hoeveelheid onzin op het internet.
Mijn punt is simpel. Groei is niet altijd goed. Sterker nog, soms is groei gewoon knap vervelend. Maar mede door onze obsessie om aandeelhouders te pleasen of later in een nóg groter huis te wonen moet het alleen maar meer en meer.
Stilstand is vooruitgang
En dat geldt niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de mensen. Van de ene training naar de andere cursus. ‘Je moet jezelf natuurlijk wel blijven ontwikkelen: Stilstand is achteruitgang.’ Enorme onzin. Soms is het ook gewoon eens tijd om hetgeen wat je geleerd hebt toe te passen. Gedwongen worden om weer nieuwe dingen te leren gaat geen zoden aan de dijk zetten.
Een vriend sprak laatst de magische woorden: ‘Stilstand is vooruitgang‘. Soms juist even stilstaan of stoppen met groeien kan helpen om de juiste weg weer te vinden. Te bedenken wat ook alweer echt belangrijk is, in plaats van door te blijven rennen in dat hamstermolentje.
Bovendien kunnen we er niet vanuit gaan dat de economie maar oneindig blijft groeien. De notie in ons hoofd prenten dat stoppen met groeien of krimpen helemaal niet zo erg hoeft te zijn, kan ons misschien helpen daarop voorbereid te zijn.
Klein is fijn.
Door: Lennard Toma
Lennard Toma is organisatiepsycholoog, maker van de podcast Hoe dan?!, spreker en mede-eigenaar van KeytoeY (een spinoff van het anders georganiseerde Keytoe), auteur van het boek 99 Problems But The Boss Ain’t One en aanjager van KeytoeAcademy, een online course platform. Hij probeert bestaande en vastgeroeste denkwijzen in organisaties om te buigen. Zijn missie is om een bedrijf als Keytoe meer de norm dan de uitzondering te maken.