Hoe kun je als bedrijf gebruik maken van Big Data? Welke strategie zet je in en hoe ziet de toekomst eruit? Thomas Davenport schreef er een boek over: ‘Big Data aan het werk’.
Je hebt ze vast wel eens gehad, suggesties voor nieuwe contacten op LinkedIn of Facebook via de ‘People You May Know’-functie. Of een stapje verder, wie weet heb je wel eens gehoord van sensoren in tanks van vrachtwagens die vrachtwagenchauffeurs informatie geven over waar, wanneer en hoeveel brandstof ze moeten tanken zodat het zo min mogelijk kosten met zich meebrengt.
Deze voorbeelden, van toepassingen van big data, worden genoemd in het boek van Thomas Davenport ‘Big data aan het werk‘.
Wat is ‘Big Data’?
Thomas Davenport legt uit dat big data – in navolging van ‘analytics’ en ‘business intelligence’ – zich richt op zeer grote hoeveelheden data die snel in omvang toenemen en ‘bewegen’. De reden dat de nieuwe naam ‘big data’ terecht is, is omdat er nieuwe en grotere datasoorten bij betrokken zijn (2,5 triljard bytes per dag; een cijfer gevolgd door maar liefst 18 nullen). Hierbij kun je denken aan social media data (Facebook, Pinterest, Tweets, etc.) en aan sensordata, die wordt verkregen uit geplaatste sensoren op allerlei verschillende plekken.
Scenario’s
Davenport schetst een aantal scenario’s, zoals deze:
Stel, je gaat begin 2016 naar een conferentie voor je werk in het buitenland. Nadat je je hebt ingeschreven voor de conferentie, worden alle logistieke gegevens – stad, hotel, begin- en eindtijden – automatisch gedownload naar je agenda-applicatie. Daarna worden je gegevens doorgestuurd naar het door je werkgever gekozen reismanagementsysteem. Zonder dat je ook maar iets zelf doet, krijg je een reisbeschrijving met onder andere een vlucht met je favoriete luchtvaartmaatschappij, een hotelreservering, een reservering voor een zelfrijdende auto en een reservering voor het beste Italiaanse restaurant in de stad. Je zelfrijdende auto brengt je probleemloos naar de conferentie. Het reismanagementsysteem heeft het adres van de bestemming gedownload, de airco geregeld en je favoriete muziekzender namelijk al ingesteld.
Toekomst
Toen ik bovenstaand scenario las, leek het alsof ik in de nieuwste futuristische film terecht was gekomen. Gaaf om te bedenken wat er allemaal mogelijk is. Het boek heeft me daarom geholpen om de wondere wereld van big data beter te begrijpen en te plaatsen in de context van mijn huidige opdracht.
Doorzettingsvermogen
Bijzonder is dat Davenport vertelt dat veel technisch gezien al kan, maar dat het in grote mate ervan afhangt of bedrijven en overheden dit aandurven. Naast de technische faciliteiten en technisch geschoolde medewerkers (‘datawetenschappers’), is er namelijk behoorlijk wat doorzettingsvermogen voor nodig.
Privacy
En de grote hamvraag is: tot hoever reikt de privacy van consument en burger? Davenport vertelt dat ‘de meeste bedrijven er niet op gebrand zijn je te vertellen welke data ze over je hebben’. Jammer dat Davenport deze invalshoek onderbelicht laat in zijn boek en dat blijkt ook wel uit het register achterin het boek: de term ‘privacybeleid’ komt slechts eenmaal voor…
Big Data aan het werk. Wat je als manager moet weten
door David Davenport
Recensent: Marloes Hoekman, adviseur bij Adviestalent, op Managementboek.nl.