Is het belangrijk dat iemand veel weet over psychologie? Volgens de Amerikaanse kwaliteitsexpert Jim Smith maakt kennis van cognitieve, organisatorische en sociale psychologie het verschil tussen succesvolle en niet-succesvolle ondernemingen.
Er zijn zakenmensen, vooral in sommige Amerikaanse industrieën, die vreemde ideeën hebben over psychologie. Veel managers lijken te denken dat ze daar niet over hoeven na te denken. Zij runnen hun bedrijf enkel en alleen op basis van cijfers. Ze lijken te geloven dat als ze maar een goed begrip hebben van zaken als winst en verlies, cashflow, economische voorspellingen en kredietbronnen, ze alles weten wat ze moeten weten om succesvol te zijn.
Enkele decennia geleden waren de meeste managers ‘van eigen bodem’. Ze werden op jonge leeftijd aangenomen, begonnen onderaan en werkten in veel verschillende functies voordat ze hun carrière beëindigden. Sommigen kwamen op top managementfuncties terecht. De managers pasten zich aan de organisatieomgeving aan, met denkprocessen die meestal geïnspireerd waren door de cultuurnormen in de organisatie.
Enkele decennia geleden waren de meeste managers ‘van eigen bodem’. Tegenwoordig zijn managers meestal afgestudeerd op een business school.
Tegenwoordig zijn managers meestal afgestudeerd op een business school, starten op middenkaderniveau en sommigen stomen dan door naar de top. Het grote verschil is de basis van hun denkprocessen. De vroegere manager leerde door te doen en door goed te kijken naar de resultaten. De latere manager leerde vooral van professoren die weinig ervaring uit eerste hand hadden, maar hun ideeën voorlegden aan onervaren, enthousiaste en ambitieuze studenten.
Voor de meer moderne manager, waren zaken als psychologie en menselijk gedrag gewoon nooit belangrijk genoeg. De gemiddelde ondernemer denkt nog steeds dat psychologie niet zo van belang is. De echt succesvolle ondernemers weten wel beter.
De gemiddelde ondernemer denkt nog steeds dat psychologie niet zo van belang is. De echt succesvolle ondernemers weten wel beter.
Malcolm S. Forbes, de uitgever van het tijdschrift Forbes, zei eens: “Er zijn mensen die geloven dat de psychologie van de mens, van het individu en van mensen samen, meer impact heeft op markten, bedrijven en diensten, en het hele weefsel van een economie dan alle meer meetbare statistische indices.”
Daarom, als je serieus wil slagen in business, of in ongeacht welke onderneming waarin het eindresultaat afhankelijk is van mensen, onderzoek dan goed wat er gebeurt in de wereld van de cognitieve, organisatorische en sociale psychologie.
Leestip: Hoe je een cultuur van kwaliteitsverbetering creëert
Het beste bewijs is dat kwaliteit, productiviteit en klantenservice het resultaten zijn van overtuigingen, houding en verwachtingen, evenveel of meer dan goede vaardigheden, processen en systemen.
Het zijn de mensen die werken binnen de organisatie die echt uw organisatiecultuur definiëren. En psychologie vormt de basis van uw mensen.
door: Jim L. Smith, Qualitymag.com. Smith heeft meer dan 45 jaar ervaring in de industrie in operations, engineering, onderzoek en ontwikkeling en kwaliteitsmanagement.
Wat is uw mening hierover? Laat het ons weten in het reactieveld hieronder.
Geïnteresseerd in psychologie op de werkvloer? Bekijk dan het programma van het Jaarcongres Psychologie van Leiderschap.