Op korte termijn liever fouten herstellen (corrigeren) dan fouten structureel voorkomen door het nemen van corrigerende maatregelen. Kwaliteitsmanagement heeft er regelmatig mee te maken. Dit is vaak kortetermijndenken. Op de lange termijn worden fouten vaak herhaald. NEN peilt de behoefte aan een richtlijn voor corrigerende maatregelen.
Met een correctie wordt de afwijking hersteld. Echter de oorzaak die heeft geleid tot een afwijking is niet weggenomen. Grote kans op herhaling in de toekomst. Vaak wordt in de praktijk een correctie uitgevoerd om het betreffende incident te managen (ook in relatie met een opdrachtgever). Beter is het om fouten in de toekomst te voorkomen, in plaats van correcties door te moeten voeren. Een praktijkrichtlijn kan bedrijven handreikingen hiervoor geven.
Nieuwe NPR
De normcommissie Kwaliteitsmanagement constateert, na de publicatie van de Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR 9019) over ‘Kwaliteitskosten’, dat er meer behoefte is aan nieuwe handreikingen. Het idee is dan om een NPR op te zetten voor het maken van goede analyses en afwegingen om te komen tot corrigerende maatregelen. En vooral hoe een kwaliteits-, milieu- of veiligheidsmanager tot een afweging kan komen wanneer het de moeite loont om dieper door te analyseren wat de hoofdoorzaak is. Dit bijvoorbeeld op basis van een businesscase.
Enquête over richtlijn voor corrigerende maatregelen
NEN wil graag peilen of er een marktbehoefte is aan een dergelijk document. Geïnteresseerden en belanghebbenden kunnen hun mening geven via een online peiling. Zeker als je ervaring hebt met de implementatie van een managementsysteem; wat is jouw ervaring met het nemen van maatregelen binnen je organisatie en wat zijn jouw wensen? Maar ook vanuit de certificerende instellingen is er mogelijk interesse voor het verder uitleggen van hoe de juiste corrigerende maatregelen juist door te voeren.
Lees op de site van NEN hoe jij je mening kunt geven vóór 15 augustus 2020.