Familiebedrijven kiezen vaker voor iemand van buiten de familie om het bedrijf te leiden. Voor de scheidend directeur van een familiebedrijf is er soms geen andere keuze, als de jongste generatie geen interesse heeft in de functie en verkoop geen realistische optie is.
Vroeger was het vanzelfsprekend dat de oudste zoon in de familiezaak zou werken. Tegenwoordig kiezen de kinderen hun eigen weg. Door de crisis van de afgelopen jaren zijn bedrijven in waarde gedaald en dat maakt een verkoop minder aantrekkelijk. Daarnaast wordt de familie bij een overdracht van aandelen aan een externe koper veel zwaarder belast dan bij een overgang naar de nieuwe generatie.
Conclusie
Het adviesbureau BDO heeft een studie verricht naar de opvolging in familiebedrijven. De conclusie luidt dat externen regelmatig niet voldoen aan de verwachtingen van het familiebedrijf. De nieuwe directeur krijgt te weinig ruimte van de familie of treedt de familiewaarden juist met voeten. Zulke fricties kunnen worden voorkomen door een strategisch plan op te stellen. Ook helpt het als een raad van commissarissen wordt aangesteld.
Bron: ProfNews, gebaseerd op Het Financieele Dagblad.