Al eeuwenlang houden dromen ons mensen bezig. Waar komen ze vandaan, welk nut hebben ze, wat vertellen ze ons. In alle culturen hebben we verschillende verklaringen voor dromen.
Zo zijn er de wetenschappelijke, medische verklaringen over het reguleren en herstellen van hersenfuncties. Kennen we in het Westen de opvattingen van Freud en Jung over dromen die onze onderbewuste psyche bloot leggen en die volgens Freud vooral te maken hebben met onderdrukte seksuele verlangens. In deze westerse modellen komen onze dromen van binnenuit. Uit onszelf. Ontstaan ze door chemische processen of uit onze ‘geest’. In veel culturen heerst de opvatting dat dromen, visioenen, psychoses (zoals wij ze noemen) niet van binnenuit maar van buitenaf komen. Dat ze Goddelijk zijn. Of duivels. In een prachtige studie naar dromen binnen de Islamitische wereld in Egypte onderscheidt antropologe prof. Amira Mittermaier drie soorten dromen: dromen vanuit de eigen geest, dromen vanuit Allah of de Profeet en dromen vanuit duivelse- of kwade geesten. Dromen kunnen waarschuwen, voorspellen en helpen om beslissingen in het dagelijks leven te nemen. Ze dienen – mits ze Goddelijk zijn – als richtinggevende orakels. Indianen in Canada en Noord-Amerika wekten bewust dromen en visioenen op om toekomst te voorspellen. Als een jonge man volwassen werd, ontmoette hij zijn helper, zijn totemdier, in een visioen of droom. De Senoi, een volk in Maleisie gelooft dat je in de half-waak toestand tussen droom en slaap vrienden kunt ontmoeten die nog intiemer kunnen zijn dan aardse vrienden. Ze trainen zichzelf in het elke nacht opnieuw ontmoeten van deze droomvrienden. Onderhouden er echt relaties mee. Trouwen er mee. Ze ontvangen waardevolle hulp bij het dagelijks leven van hun droomvrienden. Waar geloof jij in? Komen dromen van binnenuit of van buiten? Zou je Out of the Box – Inside Your Head te durven gaan met je team? Ook in het westen zijn er mensen die zich laten leiden door hun dromen. Zij oefenen zichzelf in het steeds beter onthouden van dromen, helderder te dromen en er inspiratie uit te halen voor het dagelijks leven en creativiteit. Wat zou het fascinerend zijn als we in organisaties eens met elkaar op een droomreis zouden gaan. Dat we bij het maken van een nieuw visiedocument of toekomstscenario écht zouden dromen. Niet traditioneel zeggen: droom eens even met me mee… Maar mijmerend over een strand zouden lopen met kladblokken en stiften. Mediteren en beelden uitwisselen met elkaar zonder dat we nog precies wisten wat ze betekenen… Naar binnen zouden durven keren. Tegen elkaar zouden zeggen op een tweedaagse: let’s sleep on it. En elkaar dan ‘s ochtends onze dromen zouden vertellen. Ook de angstige, intieme, spannende, en vooral de Out of the Box dromen. Elkaar zouden toelaten in het diepste geheim van ons bestaan. Dromen van buiten zouden toelaten. Dat we op zoek zouden gaan naar organisatie dromen van buitenaf. Dromen die voorspellend zijn en zijn ingegeven door welke kracht, macht of idee dan ook. Dromer over het kleine intense en het grootse meeslepende. Als je ziel zich van het lichaam scheidt en de hemel zoekt, laat dan je aanblik de aarde schemeren. Word dan de sterveling die eeuwig is Word niets. Bevrijd van het zelf, Zoals een verliefde – door liefde getroffen – behoort te zijn. En dan? Word dan een legende Laat huis en haard aan verstandigen Word waanzinnig, waanzinnig. Rumi – perzisch dichter – 1207 – 1273 Door: Danielle Braun, samen Jitske Kramer van de Corporate Tribe, Managementboek van het Jaar 2016. Het boek: De Corporate Tribe Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het aandachtsgebied van antropologen. De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen.