Bedrijven zouden elke twee maanden hun deuren moeten openen voor klanten, omwonenden, politiek en andere belangstellenden. Dat zegt ondernemer en communicatiespecialist Dina-Perla Portnaar. Volgens haar kunnen bedrijven zo zorgen voor meer transparantie en samen met anderen nieuwe oplossingen voor eventuele problemen bedenken.
Geschatte leestijd: 2 minuten
Transparantie sleutelwoord
Transparantie is het sleutelwoord voor Portnaar, die het boek Exodus uit de vuurtoren schreef, over haar ontworsteling aan de Joods-orthodoxe gemeenschap. Ze ziet veel overeenkomsten tussen orthodoxe gemeenschappen en grote bedrijven: ‘Het gaat om bestaande mechanisme als hiërarchie, het top-down opleggen van zaken, of om diversiteit. ‘Volgens Portnaar werd diversiteit opeens hip omdat het goed was voor het imago van bedrijven: ‘Het werd gebruikt als paradepaardje, zonder dat problemen echt werden aangepakt.’
En problemen zijn er genoeg in gesloten gemeenschappen, en in gesloten organisaties. Portnaar: ‘Gesloten gemeenschappen zijn zo gesloten dat civiele wetgeving er soms nauwelijks binnendringt. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Het maakt dat mensen niet meer kunnen zijn wie ze daadwerkelijk willen zijn, door dwang of door een andere vorm van brainwash. En het wordt daardoor steeds moeilijker om los te komen van die cultuur. Daardoor zie je mensen die dubbellevens leiden.’ En transparantie is volgens haar de oplossing: ‘Je kunt niet én transparant zijn, én zaken onder het tapijt schuiven. Je kunt niet én transparant zijn én mensen naar behandelden.’
Bekijk deze video met Dina Perla Poortnaar over gesloten gemeenschappen:
Transparantie noodzakelijk
Door die transparantie kunnen we als samenleving een volgende stap maken, denkt Portnaar, maar makkelijk is dat niet: ‘Transparantie, echte openheid is het moeilijkste wat er is.’ Maar het is volgens haar wel noodzakelijk om de wereld beter en mooier te maken. ‘We moeten als samenleving naar een volgend niveau van bewustzijn. En we zitten volgens mij aan de vooravond daarvan. Maar daarvoor moeten wel oude beperkende patronen worden doorbroken. Patronen die van generatie op generatie worden doorgegeven, die moeten afbrokkelen, zowel in de samenleving als in bedrijven. We moeten af van het idee dat anderen niets kunnen, we moeten af van wegkijkers, want dan pas kan er meer openheid en transparantie komen. En dan kunnen we een volgende stap zetten in onze ontwikkeling. Dan komt er weer aandacht voor humaniteit.’
Door: Eduard van Brakel