Je kunt tegenwoordig geen managementblad meer openslaan of het gaat over digitale transformatie. Het is een mooi buzzwoord dat actueel en relevant aanvoelt. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Als je even voorbij de hype kijkt, krijg je een vrij helder perspectief. Digitale transformatie is volgens mij een zakelijke strategie die vorm krijgt, gedreven wordt en vervolgens wordt gerealiseerd door technologie.
In de praktijk betekent het dat organisaties alleen succesvol kunnen blijven als ze goed kijken naar de manier waarop technologie invloed heeft op hun klanten, op productinnovatie, op het ontstaan van nieuwe kanalen en de operationele activiteiten. En niet te vergeten de invloed die technologie heeft op de manier waarop we medewerkers aantrekken, binnenhouden en helpen ontwikkelen. Op basis daarvan kunnen organisaties de voor hen juiste keuzes voor digitale technologie maken. Digitale transformatie betekent niet dat je blijft doen wat je deed, maar dan iets efficiënter dankzij digitale technologie. Nee, het gaat om een totaal nieuwe manier van zakendoen in een ‘disrupt-or-be-disrupted’ wereld. De rode draad is dat we onszelf continu moeten blijven ontwikkelen in deze digitale wereld. Ik heb in de afgelopen jaren een aantal waardevolle lessen geleerd, die misschien ook voor anderen interessant zijn om digitale transformatie concreet en succesvol te maken.