Wij zijn opgegroeid in een lineaire wereld. Dat is de manier waarop de meesten van ons werken en denken. Dit betekent dat we uitsluitend op zoek zijn naar één oplossing voor één probleem. De huidige problemen spelen zich af op veel terreinen tegelijk en lenen zich niet meer voor één oplossing. Ze moeten vanuit meerdere perspectieven worden belicht. De meeste problemen kunnen worden opgelost door middel van co-creatie vanuit verschillende disciplines.
Ontwerpers denken altijd aan de gebruiker. Ze benaderen mensen en problemen vanuit het gebruikersperspectief en werken met specifieke ontwerptools, zoals ideevorming, prototypes en validatie. Ontwerpers gebruiken een mensgerichte mindset en mensgerichte vaardigheden en tools om nieuwe oplossingen te zoeken en te ontwerpen.
Itereren
Door constant te itereren vinden ze kansen die bij het lineair ontwerpen van beleid en strategie niet worden gevonden. In het boek Design Denken & Doen wordt het traject van de ontwerper op een nieuwe manier weergegeven. Centraal in het ontwerpproces staat jouw perspectief, je point of view dat altijd wordt beïnvloed en onderbouwd door begrijpen, ideevorming, prototyping en validatie. Dit proces is cyclisch en iteratief.
Wat is dan een betere, innovatieve oplossing?
Dat is de oplossing die de mens centraal stelt en ontwerpprocessen, tools en toepassingen met elkaar verbindt.
Om dit alles te doen moet je ontwerpen heel consequent inzetten – je nieuwe mindset, tools en vaardigheden gebruiken – als leidraad voor beslissingen over oplossingen en innovaties. Je bent niet alleen bezig met de uitvoering van dag tot dag, je ben als ontwerper altijd bezig met de kansen van morgen.
Leestip: Design Thinking toepassen in kwaliteitsmanagement
Zeven kernvaardigheden
Hoe ga je te werk om innovatieve oplossingen te ontwerpen? Je hebt in ieder geval zeven kernvaardigheden nodig.
1. Alles begint met de gebruiker
Het observeren van gebruikers om ze te begrijpen, geeft je verfrissende inzichten in hun behoeften. Je moet de juiste vragen stellen om de antwoorden te krijgen die je zoekt.
2. Denk en werk visueel
Visueel werken helpt je om het grotere plaatje te zien, duidelijkheid te krijgen over complexe onderwerpen, een visueel anker te creëren voor je strategische gesprekken en contact te maken met je publiek.
3. Vlieg niet solo. je bent niet slimmer dan de rest
Verzamel verschillende inzichten door samen te werken. Door de ‘brains’ om je heen en in je markt te verbinden, kun je verborgen kansen ontdekken.
4. Vertel verhalen en deel de ervaring
Verhalen hebben een duidelijk begin en eind, en meestal komen er helden in voor waarmee je publiek zich kan identifi ceren. Goede verhalen blijven hangen. Goede verhalen worden door anderen doorverteld. Goede verhalen worden verspreid.
5. Hou het simpel
Begin gewoon. Probeer niet meteen het eindproduct te bouwen. Voeg geen dingen toe die het echte probleem niet oplossen.
6. Zet kleine experimenten op en leer ervan
Elke kleine iteratie, elk probeersel, levert talloze bruikbare nieuwe inzichten op – dingen die je niet zou hebben geleerd als je meteen was gaan bouwen. De werkelijkheid is anders dan je aanneemt.
7. Omarm onzekerheid, het is voeding voor de hersenen
Behalve verandering zijn er geen zekerheden in de wereld. Accepteer dit en benut kansen die uit die onzekerheid ontstaan.
Bron: Design Denken & Doen, Nieuwe mindset, vaardigheden en tools voor het ontwerpen van de toekomst
Door: Patrick van der Pijl, Erik Prins