
U heeft hopelijk ook genoten, deze week, van het politieke spektakel. Mark Rutte geflankeerd door drie vrouwelijke ministers die spreekt over de Grootste Crisis uit zijn negenjarige loopbaan als premier. Het moet anders, en wel nu. Niet primair omdat dat de natuur ten goede komt (mooi bijvangst) maar om de economie en dan in het bijzonder de bouw weer vlot te trekken. En de immanente oplossing: overdag minder hard rijden. Dus van een hypothetische ‘vroeemmm’ naar 100 kilometer per uur. Later nog voer bijmengen voor de koeien en warme sanering, maar dat is voor later. Dat alles gebracht met het nodige drama. Geheel in de stijl van Suske en Wiske (dank voor de inspiratie) Mark op de bres voor anders als ‘De Struise Stikstofridder’.
Hebben we nu iets opgelost? En zo ja op welke termijn en met welke impact? Ik aarzel met grote grote aarzeling. Wat opvalt deze week is dat het fenomeen in kwestie als nieuw gepresenteerd wordt én de quasi absentie van hoe dan ook cijfers. Als iemand haarfijn zou moeten weten dat we een aantal grote vraagstukken hebben rond een familie van gassen en derivaten, dan is het Mark wel; hij zit immers al negen jaar op het pluche en heeft in die tijd in zijn rol als regeringsleider al de nodige rechtszaken over zich heen gekregen. Los van het Raad van State ‘Programma Aanpak Stikstof’ (PAS) arrest uit mei jl. is daar bijvoorbeeld ook het Urgenda-vonnis. En wie dat wil kan hier gaan stapelen.