Leiders moeten leren hoe ze effectief advies kunnen geven én ontvangen.
Om hun werk goed te kunnen doen, moeten leiders leren hoe ze effectief advies kunnen geven én ontvangen, en dat is allebei hard werken. Als het misgaat, kan het leiden tot gebrekkige beslissingen, gespannen relaties en stagnerende carrières. Gelukkig is de advieskunst te leren. In dit artikel wordt een raamwerk gepresenteerd met best practices op basis van onderzoek en praktijk. Door advies in te winnen bij de juiste mensen en op de juiste manieren, kun je slimmere oplossingen ontwikkelen, je denken verdiepen en je besluitvorming aanscherpen. En door een betere adviseur te worden, vergroot je je invloed en leer je van de mensen die voor begeleiding bij jou aankloppen.
Best practices om beter advies te geven en te ontvangen
Het vragen en geven van advies is cruciaal voor effectief leiderschap en effectieve besluitvorming. Deze essentiële vaardigheden worden geacht organisch te ontstaan en worden daarom zelden onderwezen. Ze blijken echter heel effectief te kunnen worden aangeleerd en toegepast. Puttend uit uitgebreid onderzoek, hebben David Garvin en Joshua Margolis de meest gangbare obstakels op een rij gezet, samen met praktische richtlijnen om ze te overwinnen. Oftewel, vijf fasen van advies en best practices om beter advies te geven en te ontvangen.
Advies neemt in verschillende omstandigheden verschillende vormen aan. Coaching en mentoring zijn elders al uitvoerig beschreven, daarom focussen we hier op situaties met grote, riskante of emotioneel beladen beslissingen, omdat leiders worstelen met dergelijke beslissingen en moeten leren ze goed aan te pakken.
Of je nu advies geeft of krijgt, gebrekkige logica en beperkte informatie bemoeilijken het proces. Adviesvragers moeten hun blinde vlekken identificeren, herkennen wanneer en hoe ze om begeleiding moeten vragen, zinvolle inzichten bij de juiste mensen halen, en hun onvermijdelijk defensieve houding inzake hun eigen visie overwinnen. Adviseurs lopen ook tegen talloze problemen aan wanneer ze heikele situaties proberen te interpreteren en begeleiding bieden bij ogenschijnlijk onoplosbare problemen.
Obstakels voor adviesvragers
1) Denken dat je de antwoorden al weet.
2) De verkeerde adviseurs kiezen.
3) Het probleem slecht omschrijven.
Advies in de wind slaan.
De kwaliteit van advies verkeerd inschatten.
Obstakels voor adviseurs
- Grenzen overschrijden.
Ongevraagd advies wordt meestal als opdringerig ervaren en zelden opgevolgd. Ook adviseurs die (vaak) ongekwalificeerd, ongefundeerd advies geven, verliezen uiteindelijk hun geloofwaardigheid en invloed in de organisatie. - Een verkeerde diagnose van het probleem.
Adviseurs moeten informatie verzamelen om een helder beeld van het probleem te krijgen. Ook hier kunnen ze verschillende uitglijders maken: ze definiëren het probleem te snel omdat ze denken overeenkomsten te zien met eerdere problemen. Of ze vergeten dat adviesvragers partijen met eigen belangen zijn die, bewust of onbewust, soms onvolledig of gekleurd verslag doen. De oorzaak is vaak te weinig doorvragen, uit angst incompetent over te komen. - Zelfgerichte begeleiding bieden.
Veel adviseurs baseren hun begeleiding op ‘hoe zou ik reageren als ik in jouw schoenen stond’. Deze aanpak is ineffectief. De adviseur gaat duidelijk voorbij aan hoe de adviesvrager zich voelt, de situatie ziet en de voorliggende keuzes begrijpt – het soort inzichten dat leidt tot empathisch begrijpen en nuttige aanbevelingen. Ook delen ze soms persoonlijke verhalen en ervaringen die onbruikbaar zijn, omdat ze gewoonweg niet overeenstemmen met bijvoorbeeld het machtsniveau, de onderhandelingsvaardigheden of situatie van de adviesvrager. - Advies gebrekkig communiceren.
Hieronder vallen verschillende fouten: te vage aanbevelingen die verkeerd kunnen worden uitgelegd, jargon en ander ontoegankelijk taalgebruik, een te grote hoeveelheid ideeën, alternatieven en actieplannen zonder expliciete richtlijnen waar te beginnen enzovoort. - De nasleep niet goed afhandelen.
Hoewel de uiteindelijke beslissing niet aan hen is, zijn veel adviseurs beledigd als hun advies niet helemaal wordt overgenomen, en kappen verdere discussie af. Daarmee verspelen ze in het moment de mogelijkheid om een algemeen gevoel van richting te bieden, ook als sommige keuzes van de adviesvrager hen niet bevallen; en op termijn groeit de afstand tussen adviesvrager en adviseur. De realiteit is dat ontvangers zelden het advies van één persoon aannemen en uitvoeren: ze passen het aan, combineren het met feedback van anderen of wijzen het helemaal af. Adviseurs vergeten vaak deze reacties te beschouwen als waardevolle input in een voortdurend gesprek.
Door: David A. Garvin en Joshua D. Margoli
Bron: Harvard Business Review