Het begrip hypothese is al heel oud. Het woord hypothese is afgeleid van het Griekse woord hupothesis, dat veronderstelling betekent. Sommigen vinden zelfs dat hypothese een gefundeerde inschatting betekent. Hypotheses zijn middelen om je aannames te bewijzen of te weerleggen.
Definitie businesshypothese
In dit artikel richten we ons uitsluitend op je businesshypothese, die we definiëren als:
- een aanname waarop jouw waardepropositie, businessmodel of strategie is gebaseerd;
- datgene wat je moet leren om te ontdekken of je businessidee kan werken.
Een goede businesshypothese formuleren
Wanneer je hypotheses voor je businessidee formuleert waarvan je uitgaat dat ze waar zijn, kun je je formulering het best beginnen met de woorden ‘We geloven dat …’.
‘We geloven dat ouders die geboren zijn in het millennialtijdperk hun kinderen zullen aanmelden voor educatieve wetenschappelijke projecten.’
Wees je ervan bewust dat wanneer je al je hypotheses formuleert volgens het principe ‘We geloven dat …’, je dan in de valkuil van een bevestigingsvooroordeel kunt trappen. Je bent continu bezig met bewijzen wat je al gelooft, in plaats van dat je probeert om dat te weerleggen. Om zo’n situatie te voorkomen, moet je een aantal hypotheses formuleren die tot doel hebben te proberen je aannames te weerleggen.
‘We geloven dat ouders van millennials hun kinderen niet zullen aanmelden voor educatieve wetenschappelijke projecten.’
Je kunt deze tegengestelde hypotheses ook tegelijkertijd testen. Dat is met name nuttig wanneer teamleden het niet eens kunnen worden over welke hypothese moet worden getest.
Kenmerken van een goede hypothese
Een goed geformuleerde businesshypothese beschrijft een testbaar, nauwkeurig en discreet iets wat je wilt onderzoeken. Met dat in gedachten kunnen we verdergaan met het voorbeeld waarin we onze hypotheses over de aanmelding voor het wetenschappelijke project verfijnen en uitrollen.
Is de businesshypothese haalbaar, wenselijk en levensvatbaar?
Haalbaar: Kunnen we dit wel?
Er bestaat een risico dat de business de key resources, kernactiviteiten of key partners niet kan managen, opschalen of er geen toegang tot heeft (technologie, intellectueel eigendom, merk enzovoort).
Wenselijk: Willen we dit wel?
Er bestaat een risico dat de markt waar een business zich op richt te klein is, ofwel omdat er te weinig klanten zijn die interesse hebben in de waardepropositie, of dat het bedrijf de klanten in de doelgroep niet kan bereiken, werven of vasthouden.
Levensvatbaar: Moeten we dit wel doen?
Er bestaat een risico dat een business niet meer inkomsten dan kosten kan genereren (inkomstenstromen en kostenstructuur).
Door: Alex Osterwalder, David J. Bland
Bron: Businessideeën testen