Samenwerking tussen verschillende disciplines zorgt voor een diversiteit aan inzichten omdat mensen ook in aanraking komen met ideeën van andersdenkenden. Dit geeft een veel grotere kans op serendipiteit. Vrijwel elk bedrijf is opgedeeld in afdelingen zoals marketing, verkoop, financiën, technologie en hr. Dat betekent dat de meeste mensen alleen in contact komen met mensen die over dezelfde expertise en wereldvisies beschikken. Om creativiteit te stimuleren moeten bedrijven deze zuilen afbreken. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.
De zuilen afbreken
Om te beginnen moeten bedrijven multidisciplinaire teams samenstellen waarin collega’s van verschillende afdelingen worden opgenomen. Deze teams moeten zich richten op het oplossen van problemen, werken aan specifieke producten of zorgdragen voor bepaalde aspecten van een product. Wanneer de opdracht wordt gegeven voor een innovatieproject of wanneer er wordt gewerkt binnen innovatielabs, moet er worden gewerkt met multidisciplinaire teams. Dit moet niet worden beschouwd als een mogelijkheid, maar als een verplichting. Indien mogelijk moeten deze teams bij elkaar in de buurt zitten om te voorkomen dat verantwoordelijkheden worden doorgeschoven en er juist nauwer wordt samengewerkt. Om zo effectief mogelijk te kunnen zijn moeten teams klein en relatief onafhankelijk zijn. Uit ervaring bevelen we aan om met kleine teams van acht tot tien personen te werken. Bij ideo riepen ze zogenaamde ‘hot teams’ in het leven, kleine multidisciplinaire teams die in staat zijn om bepaalde informatieprojecten van begin tot eind uit te voeren. Jeff Bezos van Amazon heeft een regel ingesteld dat innovatieteams zo klein moeten zijn dat twee pizza’s voor de maaltijd voldoende zijn. De reden voor het werken in kleine teams is dat je met meer mensen ook meer communicatielijnen open moet houden. Een grotere complexiteit kan een effectieve samenwerking in de weg zitten. Innovatieteams moeten snel de cyclus van creëren-testen-leren kunnen doorlopen en ook snel beslissingen kunnen nemen.
Bij Spotify hebben ze een ecosysteem voor hun ontwikkelaars gebouwd dat is gebaseerd op multidisciplinaire squads (ploegen) die gedurende het gehele proces verantwoordelijk zijn voor de dingen die ze bouwen. Binnen elke ploeg werkt iedereen nauw samen richting de langetermijndoelstellingen en mogen ze ook agile methoden gebruiken om deze doelstellingen te bereiken. De ploegen zijn weliswaar autonoom maar ze werken wel binnen de grenzen van de bedrijfsstrategie. Binnen dit ecosysteem bevinden zich ook chapters (afdelingen), gebaseerd op competenties zoals kwaliteitsbewaking, gebruikerservaring of techniek, en guilds (verenigingen), grotere gemeenschappen van mensen met dezelfde belangen. In deze verenigingen komen mensen samen om hun ideeën over bepaalde onderwerpen zoals leiderschap,
design thinking of web development te bespreken.
Verschillende persoonlijkheden nodig
Naast het feit dat er meerdere disciplines in een team moeten worden opgenomen, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat er mensen in het team zitten met verschillende persoonlijkheden en eigenschappen. Tom Kelley beschrijft een aantal ideale persoonlijkheden voor zijn hotteams bij ideo: de visionair, de troubleshooter, de ambachtsman, de ondernemer en de techneut. Een team dat uit verschillende persoonlijkheden bestaat moet in ieder geval introverte en extraverte mensen bevatten, analytische denkers en creatievelingen, en serieuze intellectuelen en mensen die met humor de boel een beetje opschudden. Deze mensen, die met wederzijds respect samenwerken, zullen veel creatiever zijn dan een groep individuen die veel op elkaar lijken en een hechte groep vormen. We hebben een overzicht gemaakt van acht persoonlijkheidstypen die in elk innovatieteam zouden moeten worden opgenomen:- Miss Happy-Go-Lucky: De gangmaker die ervoor zorgt dat de teamleden plezier in hun werk hebben. Met name tijdens het vormen van ideeën moet er ook voldoende ruimte zijn voor vrolijkheid. Miss Happy-Go-Lucky vervult de rol van gangmaker en is tevens een stuwende kracht.
- Mister Visionary Creative: goede ideeën ontstaan ook als er een creatieve visie is. Dit is iemand die zich de wereld kan voorstellen zoals hij zou willen dat hij eruitzag. Elk team heeft dromers en visionairs nodig om te vechten voor de creatieve idealen die ten grondslag liggen aan elk innovatief productidee.
- Miss Pragmatic: alle dromen moeten wel realistisch zijn. De pragmaticus zorgt ervoor dat we onze productideeën beoordelen en risicovolle aannames vaststellen. Ze zorgt er ook voor dat we deze aannames testen voordat we ons product op de markt brengen.
- Mister Analytical belangrijk onderdeel van innovatie is zoeken naar bestendige en winstgevende businessmodellen. Zowel op financieel als operationeel vlak moeten innovatieteams iemand in hun gelederen hebben met een analytische geest. We creëren namelijk niet alleen fantastische nieuwe dingen, we bouwen ook een bedrijf op.
- Miss Get Stuff Done: zij gaat voor actie. Niks analysis paralysis en eindeloos experimenten uitvoeren. Bij innovatie gaat het er ook om dat je dingen voor elkaar krijgt. Deze stimulerende kracht in het team zorgt ervoor dat we minimaal levensvatbare producten maken en deze zo vroeg mogelijk in de markt zetten. De rest volgt gaandeweg!
- Mister Perfectionist: laten we niet al te hard van stapel lopen. Als we kwaliteitsproducten leveren, weten we ook zeker dat we onze klanten waarde leveren, waardoor zij hun loyaliteit aan ons merk tonen. Dit is met name belangrijk voor gevestigde bedrijven. Onze eerste ervaringen in de markt stellen ons in staat om bij te stellen. De perfectionist zorgt ervoor dat onze producten aan de kwaliteitsnormen voldoen.
- Miss Consensus: met zoveel verschillende persoonlijkheden kunnen er tijdens teamvergaderingen vaak spanningen ontstaan. Dit teamlid zorgt ervoor dat iedereen goed samenwerkt, wat heel nuttig is. Ook al willen we natuurlijk zo veel mogelijk verschillende meningen horen, uiteindelijk zullen we toch beslissingen moeten nemen en op een positieve manier als team verder moeten gaan.
- Mister Supportive: teams bestaan uit mensen met verschillende behoeften. Elkaar steunen en aanmoedigen is een van de vele aspecten van teamwork binnen innovatieteams. Snel falen kan alleen bij innovatieteams waarvan de teamleden niet bang zijn om fouten te maken. Het is dan heel belangrijk dat je collega’s heb die je steunen.
. Elkaar steunen en aanmoedigen is een van de vele aspecten van teamwork binnen innovatieteams.Dit zijn de verschillende persoonlijkheden die in elk innovatieteam zouden moeten zitten. Ze zijn niet sekseafhankelijk en deze functies kunnen door iedereen, man of vrouw, worden vervuld. Ook betekent dit overzicht niet dat elk team uit precies acht personen moet bestaan. Teamleden kunnen bijvoorbeeld ook sterk zijn op meerdere gebieden. We willen hiermee alleen duidelijk maken dat teams niet alleen moeten worden samengesteld op basis van professionele vaardigheden, maar dat je ook moet denken aan een mengeling van persoonlijkheden.