Het lijkt een bizarre tegenstelling: de razendsnelle, eindeloos exponentiële ontwikkeling van data en informatie in de connected economy, versus de circulaire omgang met grondstoffen en materialen die onze bepaald niet onuitputtelijke planeet voortbrengt. Toch zijn beide trends het fundament onder een onderstroom die ons dwingt anders met elkaar om te gaan, onze organisaties anders in te richten. Beide trends blijken dan ook absoluut niet te passen bij traditionele structuren met de middenmanager als middelpunt.
Het is heel simpel: zowel exponentiële trends als circulaire ontwikkelingen passen niet bij een lineaire aanpak. Is het dan niet vreemd dat de meeste organisaties nog steeds een lineaire leiderschapsstijl kennen? En dat organisatiestructuren nog altijd als een harkje getekend worden? Dit soort ouderwetse, op controle gebaseerde hiërarchieën bieden nauwelijks tot geen antwoord op exponentiële ontwikkelingen, omdat je die simpelweg niet kúnt controleren. En hoe vreemd is het dat we het heel gewoon vinden om allerlei materialen te recyclen, maar dat we onze eigen mensen nog steeds te vaak uitputten om ze vervolgens uitgeblust en moegestreden met pensioen te sturen? Als ze al niet met een burn out of andere gezondheidsklachten eerder zijn afgehaakt…
Succes vertalen is lastig
Nu kennen we allemaal de inspirerende voorbeelden van bedrijven als CoolBlue, Google, Uber, of Netflix, die met een veel vrijere, op vertrouwen gebaseerde cultuur de vloer aanvegen met de gevestigde orde. Of de snel groeiende, op overvloed gebaseerde businessmodellen die uitgaan van onuitputtelijke, goedkope zonne-energie. Hierdoor ligt een eigen golf van innovaties en welvaart in het verschiet die we nog niet eerder hebben gezien. Toch is het voor veel managers en ondernemers lastig om de drijvers achter dit soort successen naar hun eigen bedrijf vertalen. Want hoe kun je het succes van zo’n “disruptieve” ICT-achtig bedrijf kopiëren, als je maar “gewoon” een productiebedrijf bezit, of makelaar bent? En hoe kun je de kracht van exponentiële businessmodellen vertalen naar jouw bedrijf als je bijvoorbeeld manager bent van een logistieke afdeling binnen een, pak ’m beet, handelsbedrijf?
Gelukkig zijn er ook inspirerende voorbeelden “hoe het anders kan” die dichter bij ons staan. Ook in Nederland. Zo heb ik recent samengewerkt met Allard Droste, van Aldowa. Hij laat zien dat je juist in een op het eerste gezicht gewoon bedrijf, met heel gewone mensen, voor heel gewone klanten, tot buitengewone resultaten kunt komen. Allard heeft zijn bedrijf, feitelijk een productie bedrijf, gebaseerd op vertrouwen. Hij heeft het lef gehad zich kwetsbaar op te stellen, door bijvoorbeeld te luisteren naar de klagers, door fouten te omarmen in plaats van te bestraffen, door zich dienstbaar op te stellen, door samen met zijn mensen groot te durven dromen, door afdelingen af te schaffen, soms zelf létterlijk de muren af te breken in zijn bedrijf. De resultaten zijn ronduit verbluffend.
Meer presteren
Het inspirerende van verhalen als dat van Allard, is dat ze laten zien dat er behalve data en informatie nog meer bronnen zijn die onuitputtelijk zijn. Want wie vertrouwen, kennis, inspiratie en succes deelt, ontdekt dat je door te delen méér vertrouwen terug krijgt, kennis verrijkt, inspiratie vermenigvuldigt en succes vergroot. De bonus is bovendien dat je met minder mensen meer presteert, het ziekteverzuim dramatisch daalt, de innovatie stijgt, de medewerker tevredenheid (of medewerkersgeluk zo je wilt!) meetbaar dubbel-digit stijgt en als kers op de taart je klanten ook nog eens echt van je bedrijf gaan houden!
Vertrouwen is een eindeloze, gratis brandstof die het gewone mensen mogelijk maakt tot buitengewone prestaties te komen. Juist in onze exponentiële wereld. Juist nu we meer “circulair” met onze wereld en met elkaar moeten omgaan. Ben je nog niet overtuigd? Bedenk dan dat de basisgedachte achter vertrouwen heel eenvoudig is: mensen die in hun dagelijkse leven grote besluiten kunnen nemen, kunnen dat ook tijdens hun werk. Zelfs bij jouw bedrijf!
Middenmanager bedreigde menssoort
Er zit voor sommige mensen een keerzijde aan deze aanpak. Managers en dan vooral middenmanagers kunnen we acuut op de lijst van bedreigde menssoorten zetten. Want een zelfsturend, intrinsiek gemotiveerd team met mensen, die het vertrouwen én alle informatie krijgen om hun vak uit te oefenen en zelf besluiten te nemen, heeft nauwelijks nog managers nodig. Dus als je manager bent en enthousiast bent over deze aanpak, bedenk dan dat je jezelf overbodig maakt. Bereid je dus voor op de uitdaging wat te doen met je vrijgekomen tijd. Als je dat lef hebt, verdien je overigens een groot compliment, want je hebt als manager gedaan waarvoor je op aarde bent: anderen in hun kracht zetten. De volgende vraag is: welk vakmanschap ga je ontwikkelen om van betekenis te zijn zónder managementrol?
Door: Arko van Brakel
Ondernemer
Chief Inspiration Officer
Co-Founder Semco Style Institute