Managers realiseren zich niet welke data hun bedrijf allemaal aan het collecteren is. En ze vragen zich ook niet af wie dat besloten heeft en waarom. Online specialist Erik Jan Koedijk vindt dat er te eenzijdig naar Facebook wordt gekeken als het gaat om het inleveren van privacy door het collecteren van data. Dat is nu een hot item omdat Facebook-oprichter Mark Zuckerberg door de Amerikaanse senaat wordt verhoord over het lekken van data, en programmamaker Arjen Lubach met zijn Bye Bye Facebook oproept tot het opheffen van Facebook-accounts.
De grote vraag in het bedrijfsleven is volgens Koedijk of managers zich realiseren welke data hun bedrijf allemaal aan het verzamelen is. ‘En vragen ze zich ook af wie dat besloten heeft en waarom? Zeker met de nieuwe GDPR privacy-wetgeving op komst, is dat zinvol om over na te denken’, vindt de online specialist. Erik Jan Koedijk vindt dat er te eenzijdig naar Facebook wordt gekeken als het gaat om het inleveren van privacy door het verzamelen van data. De vraag is ook: wie geeft opdracht aan Facebook tot het verzamelen van die data.