De meeste businessmodellen groeien in het begin kort maar explosief, gevolgd door een lange periode van lineaire groei, als ze al groeien. Het hoeft echter niet zo te gaan. Wat als je je businessmodel zou kunnen injecteren met een geheime saus die het van 10% groei naar 10x groei zou brengen? Dat is waar dit artikel over gaat…
De exponentiële shift is gericht op het creëren van de ‘juiste’ omgeving, met een balans tussen de bouwstenen van het businessmodel, om exponentiële groei mogelijk te maken tijdens de levensduur van het businessmodel. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten de meeste bedrijven investeren in exponentiële technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, waarmee het businessmodel zich voortdurend kan aanpassen aan de behoeften van de klant en/of andere invloeden van binnenuit en buitenaf.
Exponentiële businessmodellen gaan echter niet alleen over technologie. In de kern worden exponentiële businessmodellen aangemoedigd, geschaald en voortdurend verschoven om één ding te doen: een grote (misschien onbereikbare) uitdaging aangaan. Hoewel een gezonde winstmarge voor de meeste bedrijven misschien op zich al een grote uitdaging vormt, is de winst vaak ondergeschikt aan de omvang als het gaat om exponentialiteit.
Exponentiële technologieën zijn technologieën die grote industrieën en alle aspecten van ons leven in rap tempo versnellen en vormgeven. […] Wij zijn van mening dat de oplossingen voor ‘s werelds meest urgente uitdagingen op het snijvlak van deze exponentiële technologieën.
The Exponential Primer van Singularity University.
Uitdagingen onopgelost
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Een exponentieel businessmodel past twee of meer exponentiële technologieën toe om een grootse uitdaging voor velen op te lossen. Exponentiële bedrijven streven ernaar een groot probleem uit de wereld te helpen door aannames in de sector uit te dagen door middel van een exponentiële mentaliteit.
Of de grote uitdaging die je wilt aangaan nu van mondiale aard is of alleen van invloed op je eigen branche, het is duidelijk: als jij er niets aan doet, doet iemand anders het wel. En de bedrijven die het doen, zullen uiteindelijk geheel nieuwe categorieën creëren waarbinnen andere bedrijven uiteindelijk zullen bestaan.
‘Maar wat is een grote uitdaging?’ vraag je je misschien af. Singularity University vermeldt twaalf grootse, wereldwijde uitdagingen die moeten worden opgelost om te zorgen dat in de basisbehoeften van alle mensen wordt voorzien; dat de kwaliteit van leven wordt behouden en verbeterd en dat toekomstige risico’s worden ingeperkt.
Als je uitzoomt en vanuit de ruimte naar jouw branche kijkt, zie je misschien ook dat die zijn eigen, unieke soort grootse uitdagingen heeft, waaronder het elimineren van informatiebarrières, enzovoort. In vrijwel alle gevallen moet je, om deze grootse uitdagingen op te lossen, nieuwe (exponentiële) technologieën inzetten waarmee je opnieuw kunt bepalen hoe je met jouw businessmodel waarde kunt creëren en leveren.
Strategische vragen
Welke wereldwijde grootse uitdaging wil jij oplossen? Wie zit met deze uitdaging? Wat moet er fundamenteel anders zijn aan de manier waarop je deze uitdaging aanpakt? Wat is exponentieel aan jouw manier van denken? Waarom is technologie zus en zo nodig om deze uitdaging op te lossen? Hoe worden twee of meer exponentiële technologieën gecombineerd om de doorbraak te bereiken die je nodig hebt? Met wie moet je samenwerken om de juiste technologieën in je businessmodel te brengen? Of moet je zelf een technologie ontwikkelen? Kun je voortbouwen op bestaande technologieën? Hoe begin je met het testen van waardecreatie bij de early adopters? Welke nieuwe vaardigheden en capaciteiten heb je nodig?
Van incrementeel
Het incrementele businessmodel verbetert mondjesmaat de manier waarop je waarde creëert, levert en vastlegt. Het vertegenwoordigt het ‘business as usual’-denken. Het draait allemaal om het verdedigen en behouden van de status quo in jouw bedrijfstak en om een paar procentpunten groei per jaar.
Product enigszins verbeterd
De klanten zijn consumenten of bedrijven die een product krijgen aangeboden dat inspeelt op hun directe behoeften. Incrementele modellen zijn vaak niet gebaseerd op groots, visionair denken. Ze zijn gericht op specifieke behoeften in plaats van op systematische. De belofte van de waardepropositie kan ook een verbeterde versie van het product zijn. Vaak is er een oppervlakkige relatie met klanten over het product dat wordt aangeboden (garanties, service). Producten worden de markt in gepusht.
Groei forceren
Een kernactiviteit is het verbeteren en optimaliseren van het product, de processen, de marketing efficiency en de kosten… allemaal met een paar procentpunten. Werknemers besteden al hun tijd aan geleidelijke verbeteringen overal in het bedrijf. De hoop is dat al deze verbeteringen zullen leiden tot een geleidelijke groei van enkele procentpunten per jaar. Een incrementeel businessmodel kan wel een boost krijgen, maar alleen door het gebruik van ‘brute kracht’, dat wil zeggen door het aantal mensen flink uit te breiden en veel geld te investeren.
Naar exponentieel
Het exponentiële businessmodel is ontworpen om een sector te transformeren en de wereld te veranderen, en richt zich doorgaans op een grootse uitdaging die veel mensen aangaat. Bij dit model wordt een groot probleem voor de massa 10x sneller opgelost dan het geval is bij een incrementeel model.
Behoefte beantwoord
De waardepropositie wil een groot probleem oplossen en op de lange termijn deze oplossing aan zoveel mogelijk mensen aanbieden. De relatie is een community van fans die delen wat ze van de waarde vinden en die de waardepropositie (mondeling) promoten. Deze klanten zijn vaak zelforganiserend en zelfdienend.
Sturen op impact
Een kernactiviteit is het ontwerpen op groei en impact, zodat extra input 10x meer output oplevert. Experimenten liggen aan de basis van de klantwaarde. Waarde leveren doe je door verschillende exponentiële technologieën te combineren en zo nieuwe waardecreatie te ontsluiten. Resources zijn een combinatie van twee of meer exponentiële technologieën. Algoritmen worden vaak gebruikt om klanten te verbinden, synergie te brengen en groei te stimuleren.
Partners zijn andere ‘gekke’ bedrijven en de opensource-community, omdat je met behulp van closed source-technologieën nooit bij kunt blijven. Andere partners kunnen start-ups zijn die werken aan specifieke
toepassingen van exponentiële technologie.
Bron: Business Model Shifts
Door: Patrick van der Pijl, Roland Wijnen, Maarten van Lieshout