Geen enkel bedrijf is onoverwinnelijk. Wie nog het dichtst in de buurt komen, zijn de bedrijven die zichzelf steeds opnieuw uitvinden als ze met disruptie geconfronteerd worden. Deze bedrijven managen een portfolio van bestaande businessmodellen die ze exploiteren en continu verbeteren. Tegelijkertijd managen ze een portfolio van nieuwe businessmodellen die ze exploreren – onderzoeken en verkennen – om systematisch nieuwe groeimotoren te produceren.
Portfoliomap
Een strategische managementtool om de businessmodellen die je verbetert en laat groeien en de toekomstige businessmodellen die je zoekt en test, tegelijkertijd te visualiseren, analyseren en managen.
Portfoliodichomotie
Wij geloven dat geweldige businessmodelportfolio’s in feite bestaan uit twee verschillende portfolio’s, met een totaal verschillende logica: de exploitatieportfolio en de exploratieportfolio. De eerste omvat bestaande businesses, waardeproposities, producten en diensten die je managet en laat groeien. De laatste omvat al je innovatieprojecten, nieuwe businessmodellen, nieuwe waardeproposities, nieuwe producten en diensten die je aan het testen bent.
Portfoliomanagement
Het ontwerpen en onderhouden van een sterk businessmodelportfolio vereist drie hoofdactiviteiten: visualiseren, analyseren en managen.
Visualiseren
Het vertrekpunt voor elke goede discussie, meeting of workshop over jouw businessmodelportfolio is een gedeelde taal om ‘m te visualiseren. Je hebt een gedeeld begrip nodig van welke businessmodellen je hebt en welke je aan het exploreren bent.
Analyseren
Een gedeeld begrip van je businessmodelportfolio maakt dat je kunt identificeren of je risico op disruptie loopt en of je daar genoeg tegen doet. Dit omvat het analyseren welke van je businessmodellen het meest winstgevend zijn, welke het meeste risico lopen en welke je aan het exploreren bent om groei in de toekomst te waarborgen.
Managen
Goed portfoliomanagement omvat het ondernemen van acties om een evenwichtige portfolio te ontwerpen en te onderhouden die je beschermt tegen disruptie. Hieronder valt het continu laten groeien en verbeteren van bestaande businessmodellen, door verouderde businessmodellen te verschuiven naar nieuwe businessmodellen en de gevestigde te beschermen. Het omvat ook het exploreren van volledig nieuwe businessmodellen waarvan er vele zullen mislukken, maar sommige enorme rendementen zullen opleveren en je toekomst veiligstellen.
Bron: Het onoverwinnelijke bedrijf
Door: Alex Osterwalder, Yves Pigneur