De SWOT-analyse is een veelgebruikt model bij het bepalen van organisatiestrategieën. Een SWOT-model bestaat uit vier kwadranten: Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In het Nederlands: sterktes, zwaktes (interne analyse) en kansen en bedreigingen (externe analyse). Een SWOT is ook prima toe te passen op teamniveau en heeft dan vergelijkbare doelen: de essentie van interne en externe analyses overzichtelijk weergeven om zo inzicht te krijgen in de kwaliteiten van het team en in de omgeving waarin het team actief is, en op basis daarvan te komen tot passende acties.
Werkwijze
- Leg het model en het doel daarvan kort uit.
- Houd voor elk van de vier kwadranten een brainstorm zodat per kwadrant een lijst met mogelijk relevante items ontstaat. Maak hierbij onderscheid tussen interne en externe factoren. Vraag per item of het team mogelijkheden heeft dit te beïnvloeden. Als die er zijn, betreft het een interne factor.
- Vermijd waardeoordelen in de formulering (woorden als goed, veel, slecht).
- Prioriteer gezamenlijk de items per kwadrant of vat items samen zodat er per kwadrant drie items overblijven.
- Onderzoek vervolgens de opties aan de hand van de confrontatiematrix. Kunnen sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen met elkaar in verband worden gebracht?
- Formuleer op basis van de uitkomsten een aantal concrete acties.
Varianten
Maak geen algemene SWOT, maar richt de SWOT op een specifieke ambitie van het team. Bijvoorbeeld om (meer) zelforganiserend te worden.
Bron: 75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching
Door: Aty Boers, Marijke Lingsma