In onze cultuur is productiviteit bijna heilig: we moeten onze tijd maximaal benutten om zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen en we voelen ons bijna schuldig als dat een keer niet lukt.
Dus barst het tegenwoordig van de productivity hacks: tips, dips, apps en trucjes om productief te zijn. Met slechts één einddoel: nóg meer voor elkaar krijgen in nog minder tijd.
Vraag jezelf eens af of kwantiteit echt je Grote Doel is, zegt Tariq Khan van customer engagement-bureau TMW Unlimited. Zou het kunnen dat productiviteit niet draait om meer werk doen maar om beter werk doen? 5 tips om de kwaliteit van je output te verbeteren.
1. Het druk hebben is geen meerwaarde
Veel mensen verwarren activiteit met productiviteit: zij zijn de hele dag heel druk bezig, maar wat levert dat op? Wees selectief met waar je je tijd en aandacht insteekt, en wees eerlijk tegenover jezelf over wat echt belangrijk is.
Wees selectief met waar je je tijd en aandacht insteekt, en wees eerlijk tegenover jezelf over wat echt belangrijk is.
2. Vervang conference-calls door videoconferencing
Conference calls kunnen heel awkward zijn. Vaak zijn er stiltes, slechte verbindingen of wordt er onhandig door elkaar gepraat.
Uit onderzoek blijkt dat bij conference-calls zonder visueel contact 60% van de deelnemers ondertussen met andere dingen bezig is.
Geen wonder dat het vaak moeizame exercities zijn. Oogcontact is essentieel voor echte uitwisseling.
3. Als je werk voor je uitschuift, doe het dan goed
Sommige van de meest productieve geesten uit de geschiedenis (denk aan Einstein, Nietzsche, Darwin en Dickens) geloofden heilig in de kracht van het loslaten van gedachten.
Plan voor elke week een paar uur in om ongestoord te kunnen nadenken. Even alles loslaten en reflecteren laat dingen landen, geeft energie en brengt frisse perspectieven.
4. Lees op papier in plaats van op scherm
Op papier lezen teksten makkelijker, begrijp je ze beter en onthoud je dingen beter.
5. Leer beter luisteren
Mensen zijn niet goed in luisteren. We zijn genetisch zo geprogrammeerd dat we snel wisselen tussen verhalen, daarom vallen we in de rede. We voelen ons ongemakkelijk met emoties, dus we focussen liever niet te veel op iemand anders. We praten veel liever over onszelf. Maar daardoor missen we een hoop waardevolle informatie.
Probeer je instinct te overrulen en geef onverdeelde aandacht aan degene die praat. Het is niet makkelijk, maar het levert je veel resultaat op.
Bron: Management Today, nov 2017