Veel bedrijven, instellingen en overheden staan nog aan het begin van CO2-neutraal ondernemerschap. In dit artikel geeft Rob dan der Rijt vijf redenen om tot actie over te gaan.Â
Reden 1. Kostenreductie
Voor iedere organisatie is het vanuit bedrijfseconomisch perspectief, zowel op korte als op lange termijn, interessant om het verbruik van fossiele brandstoffen te verminderen.
Op de korte termijn leidt het minder verbruiken van energie tot kostenvoordelen. Wanneer u bijvoorbeeld de bandenspanning van uw wagenpark zorgvuldig op peil houdt, is er tot 4% op de totale brandstofkosten per jaar te besparen, doordat de banden minder weerstand hebben van het wegdek. Meer gebruikmaken van videoconferencing in plaats van naar buitenlandse filialen reizen voor overleg levert tot duizenden euro’s per jaar kostenreductie op. Het effectiever indelen van uw productieproces leidt tot besparingen op energiekosten.
Soms zijn er niet eens extra investeringen nodig en leidt bewustwording van medewerkers al vanzelf tot energiebesparingen.
Soms zijn er niet eens extra investeringen nodig en leidt bewustwording van medewerkers al vanzelf tot energiebesparingen. Vaak vergen efficiencymaatregelen wel een investering vooraf, maar verdient u die al binnen enkele jaren terug. Door oude tl-verlichting te vervangen door een meer energiezuinige voorziening, is het mogelijk meer dan 10% op de kosten voor verlichting te besparen. De terugverdientijd is dan 1,5 jaar.
Ook op de langere termijn biedt het nú reduceren van verbruik van fossiele energie bedrijfseconomische voordelen. Het geeft organisaties meer zekerheid dat de koopkracht van de markt op peil blijft. De negatieve economische gevolgen door klimaatverandering zullen minder groot zijn wanneer meer bedrijven nu starten met de reductie van de uitstoot van broeikasgassen als CO2.
Reden 2. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het tegengaan van klimaatverandering is voor het bedrijfsleven een top 5-onderwerp van aandacht. Mede op aandringen van aandeelhouders, leveranciers, overheid en consumenten heeft het bedrijfsleven dit onderwerp op de agenda geplaatst. Ook vanuit het duurzaam inkoopprogramma van de Nederlandse overheid worden aan leveranciers steeds meer eisen gesteld ten aanzien van CO2-neutraal ondernemerschap. Zo is de CO2-prestatieladder van de Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) in het leven geroepen. Deze ladder wordt gebruikt als instrument voor het beoordelen van de klimaatvriendelijkheid van leveranciers bij (overheids)aanbestedingen.
Dat maatschappelijk verantwoord ondernemen kan leiden tot commercieel succes, blijkt uit verschillende onderzoeken. Zo zijn consumenten bijvoorbeeld eerder bereid producten en diensten te kopen van organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Maar er zijn meer concurrentievoordelen te noemen. De belangrijkste concurrentievoordelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen:
- verbetert de klantloyaliteit;
- verhoogt de koopintentie;
- draagt bij aan het aantrekken van goed personeel;
- verhoogt het moreel onder de werknemers;
- creëert goodwill en een goede reputatie bij stakeholders;
- realiseert een grotere acceptatie bij prijsverhogingen;
- dient als schild tegen kritiek in tijden van crisis.
Reden 3. Het klimaatprobleem
Al sinds de industriële revolutie veroorzaken menselijke activiteiten de uitstoot van grote hoeveelheden extra broeikasgas. Dit komt mede doordat fossiele brandstoffen als olie, gas en steenkool worden verbrand om daarmee energie op te wekken voor huishoudens, fabrieken en vervoer.
Al sinds de industriële revolutie veroorzaken menselijke activiteiten de uitstoot van grote hoeveelheden extra broeikasgas.
Bovendien zijn door de intensieve landbouw de emissies van de broeikasgassen methaan en lachgas de laatste decennia sterk gestegen. Alle broeikasgassen samen laten in de atmosfeer de zonnestraling wel door naar het aardoppervlak, maar houden de terugkaatsende straling tegen. Doordat deze gassen de warmte van de zonnestraling vasthouden, fungeren ze voor de aarde als een soort isolatie. De toenemende hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer houdt de warmte op aarde steeds beter vast, waardoor de gemiddelde temperatuur aan het stijgen is. Door die temperatuurstijging veranderen wereldwijd de klimaatsystemen.
Reden 4. Informatieplicht energiebesparing
De Nederlandse Wet milieubeheer kent sinds 1993 een energiebesparingsplicht. Dit is de plicht voor organisaties om alle energiebesparingsmaatregelen te nemen die zich binnen vijf jaar of minder terugverdienen. Dit geldt voor bedrijven én instellingen die meer dan 50.000 kWh stroom of 25.000 m aardgas verbruiken.
Ondernemers zijn sinds 2019 verplicht om aan het bevoegd gezag te rapporteren welke energiebesparende maatregelen zij hebben getroffen. Met deze informatieplicht wordt een striktere handhaving en toepassing van de energiebesparingsverplichting mogelijk. De rapportage wordt door het bevoegd gezag gebruikt om te controleren of aan de energiebesparingsplicht is voldaan.
Reden 5. Internationale afspraken voor CO2-reductie
Het Klimaatakkoord van Parijs, het Nederlandse klimaatakkoord en ook regionale en zelfs stedelijke afspraken voor CO2-reductie zetten aan tot actie. Overheden, bedrijfsleven, instellingen en burgers gaan samen aan de slag om het fossiele energieverbruik te verminderen. Op internationaal niveau is afgesproken om iedere vijf jaar de inspanningen en vorderingen van alle landen afzonderlijk te beoordelen. Wanneer de klimaatdoelen niet worden gehaald, dan wordt het beleid aangescherpt. Dat kan bijvoorbeeld door de uitstoot van CO2 financieel zwaarder te gaan belasten. Daarmee worden dan energiebesparing en duurzame opwekking nóg aantrekkelijker.
Bron: CO2-neutraal ondernemen – Zo doe je dat! door Rob van der Rijt
Rob van der Rijt verzorgt tijdens het 14eJaarcongres Procesmanagement op 27 november 2019 een interactieve sessie over hoe je in 5 stappen CO2-neutraal kunt ondernemen.
Rob van der Rijt is duurzaamheidsexpert en founder Klimaatplein.