Nu Donald Trump president is van de Verenigde Staten wordt gevreesd dat op het gebied van duurzaamheid stappen terug gezet gaan worden. De Amerikaanse adviseur en duurzaamheidsexpert Andrew Winston is daar niet zo bang voor. Bedrijven zullen hun beleid doorzetten omdat er grotere krachten zijn dan alleen een nieuwe Amerikaanse president. Winston ziet 5 megatrends die de meeste bedrijven voortstuwen – en die niet sinds Donald Trump president is opeens zijn verdwenen.
-
Schone energie
Kort gezegd: Trump kan het momentum en de financiële voordelen van wind- en zonne-energie niet tegenhouden. Het is steeds goedkoper geworden om elektriciteit te produceren, zelfs zonder subsidies. Zeker, steun van de overheid zou erg helpen, maar gezien de economische boost die schone energie in de meeste Amerikaanse staten geeft, is steun voor wind- en zonne-energie in het Amerikaanse congres redelijk veilig.
-
Klimaatverandering
Hiermee bedoelen we niet politieke afspraken zoals het klimaatakkoord van Parijs, maar de werkelijke extreme weers- en klimaatveranderingen. Die zijn niet slechts theorie en ze kosten de maatschappij en bedrijven enorm veel geld. Zoals de CEO van Kellogg zei: ‘Het is een kritische succesfactor voor ons bedrijf want als door slecht weer de oogst mislukt, kunnen we niet genoeg voedsel verbouwen.’
-
De eisen van de Millennials
Ze zijn de grootste generatie op aarde en zullen in 2020 al 50 procent van de beroepsbevolking uitmaken. Ze hebben heel andere opvattingen over het bedrijfsleven dan hun voorgangers. Uit een onderzoek bleek dat 87 procent van de huidige twintigers en dertigers vindt dat succes meer is dan alleen financieel gewin. Ze willen bij bedrijven werken die ook rekenign houden met sociale issues en de omgeving, het klimaat. We weten nog niet hoe ze zich gaan gedragen, hoe en wat ze gaan kopen zodra ze ouder worden en over meer geld gaan beschikken. Maar nu, als medewerkers, willen ze duurzaamheid.
-
Transparantie en Social Media
We zijn eraan gewend geraakt dat we alle informatie die we zoeken meteen kunnen vinden, waar en wanneer dan ook. We willen weten hoe iets is gemaakt, wie het heeft gemaakt en wat erin zit. Dit heeft grote gevolgen voor de voedingsindustrie. Social media maken het allemaal nog sneller en transparanter. Klanten kunnen op Twitter een merk in no time vernietigen. Bedrijven worden daarmee gedwongen om hun supply chains beter te snappen en te kennen en om met een goed een duurzaam verhaal te komen over hun producten.
-
Commitment van de wereld
Multinationals opereren in veel verschillende landen waar overheden zich wel hardmaken voor het klimaat. Maar liefst 193 landen hebben het klimaatakkoord van Parijs ondertekend. Het is moeilijk te voorspellen wat er met het akkoord gaat gebeuren, maar onzekerheid over het commitment van de Verenigde Staten zal het akkoord niet helemaal laten verdwijnen.
De beurt is aan het bedrijfsleven
Naast deze 5 megatrends zien we ook nog ongelofelijke innovaties die oplossingen bieden voor tal van problemen. Bedrijven zullen doorgaan op het pad van duurzaamheid, hun omgeving en sociale issues oplossen, hun klanten blijven helpen, etc. Ze besparen geld, innoveren, trekken talent aan, bouwen aan hun merken. Dat is allenaal niet veranderd. Duurzaamheid is nooit alleen een ding van de overheid geweest. Het is gewoon ook goed voor de business.
En toch, ondanks deze optimistische geluiden, zullen bedrijven er nog harder voor moeten werken, nu ze van President Trump niet veel steun hoeven te verwachten. Als de overheid zijn plichten verzaakt, is het de beurt aan het bedrijfsleven.
Bron: Andrew Winston, Harvard Business Review, 21 nov. 2016
Lees ook de 7 trends die MVO Nederland signaleert in het MVO Trendrapport 2017.Â