Heb je wel eens geprobeerd om een zesjarige iets te laten doen, en te horen gekregen dat ‘je niet zijn baas bent’? Bij het leiden van een project of een virtueel team, kan het soms ook zo voelen, omdat je ook echt NIET hun baas bent. Wat doe je dan?
Een groeiende werkelijkheid voor velen van ons vandaag de dag, is dat we de taak hebben bepaald werk te doen, maar geen directe rapportage verantwoordelijkheid hebben over de mensen in het team. We zijn misschien wel verantwoordelijk voor het succes van het project, maar we huren de medewerkers zelf niet in en we schrijven geen beoordelingen van de mensen die we in het team moeten managen. Ze hebben allemaal ‘echte bazen’. Dit kan leiden tot verwarring, frustratie en miscommunicatie.
Met deze 4 tips wordt het minder stressvol.
1. Je kunt niet bevelen, je kunt alleen invloed uitoefenen.
Dit geldt eigenlijk onder bijna alle omstandigheden, maar vooral wanneer je niet een directe leidinggevende bent. Mensen zullen je net zoveel moeite geven als ze gemotiveerd zijn om te geven, en waarschijnlijk niet veel meer. Houd mensen betrokken en enthousiast over het project. Houd ze het grote geheel voor, niet alleen de kleinere taken. Help ze zien hoe hun werk bijdraagt aan het overall succes.
2. Neem de tijd om de werksituatie van de projectmedewerkers te leren kennen.
Ken je hun ‘echte baas’? Weet je wat voor ander werk van hen wordt verwacht, naast het project waar jullie beiden in zitten? Zo niet, dan zou het kunnen zijn dat je (onbedoeld) een situatie creëert waarin de projectmedewerker te maken heeft met conflicterende prioriteiten. En als je niet ‘de echte baas’ bent, dan trek je hoogstwaarschijnlijk aan het kortste eind.
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
3. Mensen werken het beste als ze sociaal kapitaal hebben geïnvesteerd.
Kent iedereen uit het virtuele team elkaar? Communiceren ze regelmatig met elkaar? Of is er sprake van een ‘hub and spoke’-situatie, waarin alle communicatie via jou gaat? Fysiek samenkomen (indien mogelijk) is een manier om mensen te helpen om elkaar te leren kennen. Er zijn ook technieken zoals het gebruik van webcams, teamleden in het zonnetje zetten en onderlinge communicatie aanmoedigen om relaties op te bouwen, waarin ze elkaar willen helpen, elkaar verantwoordelijk houden en echt hun best doen voor het team als geheel.
4. Maken het eenvoudig om met elkaar te communiceren.
De teamleden hebben niet alleen de tools nodig, maar ze hebben ook toestemming en aanmoediging nodig. Als je een vraag krijgt die eigenlijk aan een ander teamlid gesteld moet worden, faciliteer dan die discussie.
Bron: management-issues.com