Als het gaat om innovatie in een onderneming, gaat de meeste aandacht meestal uit naar de spannende dingen. Naar de gedurfde ideeën, de grote technologische mogelijkheden, de potentiële voordelen van digitale transformatie, de baanbrekende vernieuwingen. Maar is dat wel verstandig?
Dat veel tijd en aandacht naar de spannende dingen gaat, is heel begrijpelijk: het concept ‘innovatie’ alleen al heeft zulke fantasierijke en ‘bevrijdende’ connotaties, dat het gemakkelijk is om de saaie delen van het eigenlijke proces over het hoofd te zien of weg te laten.
Toch zijn juist de saaie delen de ruggengraat van digitale innovatie. Ze zijn onvermijdelijk en moeten worden aangepakt. Hier komt ook duurzaamheid in het spel. En met duurzaamheid bedoelen we letterlijk: ‘kan innovatie nu in de gewenste staat worden opgeleverd en is het het op de lange termijn eigenlijk wel waard?’
De saaie onderdelen van digitale innovatie, ofwel: 3 redenen waarom testen ertoe doet
Wat heeft testen ermee te maken?
Wat heeft testen te maken met innovatieduurzaamheid?
Als we vooral kijken naar digitale innovatie en innovatieve softwareontwikkeling, dan kan testen gaan over functionaliteit, prestatiecontroles, kwaliteitsborging, het verbeteren van de gebruikersinterface en nog veel meer grote en kleine dingen die elk aspect van de software-ontwikkelingscyclus beïnvloeden.
Het standaardonderdeel van elk ontwikkelingsproces, of het nu gaat om incrementele verbeteringen van bestaande software of een revolutionair, nooit eerder gezien concept dat tot leven komt, dan is testen bijzonder belangrijk. Het is al lang geen technisch issue meer, maar een essentiële prioriteit.
Daar zijn een aantal redenen voor.
1. Snelheid van levering
In de competitieve, snelle zakelijke wereld van vandaag is het succes van digitale innovatie direct gekoppeld aan snelheid. Hoewel testen nog steeds vaak wordt beschouwd als een belemmering voor de snelheid van productie en de release van digitale producten, is dat meestal niet waar.
Testen wordt vaak beschouwd als een belemmering voor de snelheid van productie en release van digitale producten, maar dat is meestal niet waar.
Aan het begin van het ontwikkelingsproces draagt het schrijven van de eerste testcase inderdaad bij aan de ontwikkelingstijd. Maar met QA-automatisering en continu testen gaat elke nieuwe update veel sneller. Het zorgt er automatisch voor dat alle pijnpunten worden getest, dat de functionaliteit en prestaties worden gecontroleerd en dat add-ons niets kapot maken. Dit alles draagt bij aan een snelle en soepele uitrol.
2. Gebruikerservaring en klantverwachtingen
De concurrentie een stap voor zijn met vroege releasedata leidt niet altijd tot succes. Als een overhaaste release gepaard gaat met een onhandige gebruikersinterface, frequente crashes, foutmeldingen en ‘coming soon’-pagina’s, dan is de eerste zijn niet alles. Vooral niet in de consumententechnologie, waar de verwachtingen elk jaar enorm toenemen en klanten steeds minder geduld hebben met halfbakken prototypes.
Constante kwaliteitsborging met uitgebreide testen voorafgaand aan de eerste bèta-release is een vereiste, geen verwennerij.
Vanaf nu is constante kwaliteitsborging met uitgebreide testen voorafgaand aan de eerste bèta-release een vereiste, geen verwennerij. Om ervoor te zorgen dat jouw innovatieve digitale product een blijvende indruk zal maken en zijn publiek behoudt, moeten functionele en prestatietesters worden gebruikt en moeten de UI- en UX-kwaliteit grondig worden gewaarborgd. Zelfs marketingstrategieën en -materialen moeten QA-controles ondergaan om in lijn te zijn met het releaseschema om niet te veel attributen te verkopen die er niet zijn.
De geschiedenis van digitale innovatie in consumententechnologie is er een van snelle stijgingen, langzame groeiers, volledige mislukkingen en comebacks. De laatste zijn steeds zeldzamer, maar een gunstige eerste ontvangst wordt de voorwaarde voor langdurig succes in de toekomst.
Prioriteit geven aan testen in de innovatiestrategie is misschien geen eenvoudige beslissing voor de projectmanagers, maar het betekent niet alleen hogere snelheid en een betere gebruikerservaring en -ontvangst. Het zorgt voor efficiëntie, veiligheid en compliance. En die hebben een directe correlatie met technologische duurzaamheid.
3. Veiligheid en naleving
De technologische wereld van vandaag is er een van voorheen ondenkbare mogelijkheden en interconnectiviteit. Het is ook de wereld van snel groeiende zorgen over veiligheid, beveiliging en compliance. Deze aspecten moeten dan ook in vrijwel elk nieuw digitaal product geadresseerd worden.
Voor digitale innovatie die ethisch en duurzaam wil zijn, is er geen andere keuze dan te voldoen aan veiligheidsmaatregelen, gegevensbeschermingswetten en industriële normen.
Op de volgende terreinen is geautomatiseerd testen noodzakelijk:
Dataveiligheid: regelmatig uitgevoerde, geautomatiseerde tests helpen bij het ontdekken en aanpakken van knelpunten, potentiële punten van corruptie, risico’s op ongeautoriseerde toegang tot gevoelige gegevens, en zorgen voor naleving van relevante wetgeving op het gebied van gegevensbescherming.
Compliance met sectorspecifieke normen: zorgen voor naleving van industriële normen, richtlijnen en voorschriften is een cruciaal onderdeel van kwaliteitsmanagement. Continue, geautomatiseerde softwaretests helpen bij het naleven van de regelgeving, meer nog dan de ontwikkeling en de initiële implementatie. Met name regressietesten zijn gericht op het controleren op eerder behandelde problemen die kunnen optreden door wijzigingen die zijn aangebracht door latere updates.
Zorgen voor naleving van industriële normen, richtlijnen en voorschriften is een cruciaal onderdeel van kwaliteitsmanagement.
Beveiliging en compliance assurance is een verantwoordelijkheid die niet mag worden ontlopen. Omdat digitale innovatie niet alleen het creëren en integreren van briljante nieuwe ideeën betekent, maar ook hun voortdurende ontwikkeling, verbetering en bescherming, is testen absoluut onmisbaar.
Saai maar cruciaal
Software testen is niet flitsend. Het is misschien saai, maar het is tegenwoordig een cruciaal onderdeel van de digitale innovatie. Door het ontwikkelingsproces aan te sturen en de efficiëntie en snelheid te waarborgen, biedt testen de instrumenten om de klantervaring te verbeteren en aan de verwachtingen te voldoen, en vormt het de ruggengraat van beveiliging, veiligheid en compliance.
Hoewel niet direct geassocieerd met innovatie, ligt testen achter elke nieuwe ontwikkeling en dient serieus genomen te worden – zowel door ontwikkelaars, investeerders als visionairs.
Bron: innovationmanagement.se, Pavel Novik, QA Unit Manager en Hoofd Mobile Testing Center of Excellence, A1QA.