Veel organisaties nemen nog steeds vaak beslissingen op basis van gevoel en intuïtie, in plaats van op basis van data. Het is een teken van vooruitgang dat men zich daar steeds vaker ‘schuldig’ over voelt. Hoe creëer je een data-gedreven team?
Dat managers de druk voelen om aan te tonen dat ze hun beslissingen baseren op objectieve feiten in plaats van op gevoel, is ongetwijfeld een belangrijke stap in de richting naar een datagedreven organisatie. Maar het is een ambitieus doel, om een datagedreven organisatie te worden. Het vergt een grote omslag in de manier waarop mensen denken, voelen en handelen op alle niveaus van de organisatie.
Managers spelen in deze verandering een cruciale rol. Hier volgen drie aanbevelingen die uw team moeten helpen om meer gegevens te genereren.
Om een data-gedreven organisatie te worden vergt een grote omslag in de manier waarop mensen denken, voelen en handelen op alle niveaus van de organisatie.
-
Bevorder kritisch denken
Hoewel de discussie over data tegenwoordig vooral gaat over de rol van technologie en AI, is het vooral de menselijke factor die het grootste verschil maakt in teams en organisaties. Naarmate organisaties hun vermogen om meer gegevens te verzamelen opschalen, gaat het niet zozeer om de hoeveelheid, maar om de kwaliteit van data.
Het belangrijkste is dat mensen leren de juiste vragen te stellen over de data. Menselijke nieuwsgierigheid en kritisch denken zijn nodig om de belangrijkste problemen te identificeren die AI en gegevens kunnen helpen oplossen.
Dit betekent je eigen vooroordelen in twijfel trekken, je intuïtie wantrouwen en een gezonde mate van scepsis tonen wanneer anderen je hun ideeën en suggesties voorleggen.
Data-gedreven werken betekent je eigen vooroordelen in twijfel trekken, je intuïtie wantrouwen en een gezonde mate van scepsis tonen wanneer anderen je hun ideeën en suggesties voorleggen.
Even belangrijk: beloon anderen niet voor het bedenken van intuïtieve ideeën of ideeën die intuïtief goed aanvoelen. In plaats daarvan prijs kritisch denken, nieuwsgierigheid en de diepere wens om dingen in twijfel te trekken. Amazon bijvoorbeeld moedigt meningsverschillen aan om groepsdenken te vermijden en gebruik te maken van de voordelen van cognitieve diversiteit.
Hoewel mensen verschillen in hun neiging tot kritisch denken, kun je ze helpen om het te ontwikkelen. Geef hen de juiste prikkel, bied accurate feedback en zet een informele en niet-hiërarchische leercultuur op waarin mensen meningen en ideeën kunnen delen.
Bij AirBnB plaatsen medewerkers bijvoorbeeld problemen in een interne kennisbank zodat andere mensen antwoorden of oplossingen kunnen bieden. Deze eenvoudige manier om kennis aan te boren, vergroot het probleemoplossende vermogen van de organisatie.
-
Investeer in training
Er bestaat te vaak een discrepantie tussen wat managers en organisaties zéggen belangrijk te vinden – bijv. innovatie, soft skills, leiderschapstalent en data-gedreven besluitvorming – en de middelen die ze inzetten om dat mogelijk te maken.
De implicaties zijn duidelijk: als u wilt dat uw team de huidige gegevensrevolutie omarmt, of op zijn minst bijhoudt, en het werk op een meer evidence-based manier benadert, dan moet u ze trainen.
Als u wilt dat uw team de huidige gegevensrevolutie omarmt, of op zijn minst bijhoudt, en het werk op een meer evidence-based manier benadert, dan moet u ze trainen.
Dit betekent niet dat iedereen een gegevenswetenschapper moet worden, maar gebruik moet maken van het enorme aanbod van virtuele bronnen die binnen en buiten organisaties bestaan. Veel topuniversiteiten bieden bijvoorbeeld gratis online cursussen aan over AI, gegevensvisualisatie en data science. En ook bedrijven zoals Google bieden een breed scala aan gratis bronnen en online cursussen.
De primaire investering is dus niet zozeer geld, maar tijd. En u moet natuurlijk mensen motiveren om van deze tijd gebruik te maken.
-
Neem de juiste mensen aan
Mensen met hogere kwantitatieve of numerieke vaardigheden en kennis zullen het makkelijker vinden om een training op gebied van data-analyse op te pikken. Ongeacht de expertise of kennisbasis die ze al hebben, zullen ze sneller en beter leren. Dit klinkt wellicht logisch, maar het betekent dat je moet voorkomen dat mensen worden aangenomen die dat niet zo goed kunnen.
Het profiel van het team zal de grootste bepalende factor zijn voor het succes van uw veranderproces.
En toch zijn er ook andere psychologische kwaliteiten die bepalen of individuen meer empirisch en kwantitatief zullen leren denken: hoog scoren op open staan voor nieuwe dingen leren en nieuwe ervaringen opdoen en nieuwsgierigheid zijn belangrijke indicatoren, evenals motivatie en nauwgezetheid. Dus hoe slim je leerinterventie ook is en hoe goed je programma ook is ontworpen en uitgevoerd, het is effectiever als de ontvangers over het algemeen slim, nieuwsgierig en hardwerkend zijn.
Sterker nog, het profiel van het team zal de grootste bepalende factor zijn voor het succes van uw interventie.
Bron: HBR.org, Tomas Chamorro-Premuzic, Oktober, 2018