De Scrum-methode wordt onder meer ingezet bij productontwikkeling. Projectmanagementicoon Rudy Kor onderscheidt twaalf stappen in deze methode, die aanvankelijk werd bedacht voor de softwarebranche.
In de jaren negentig van de vorige eeuw stelde een groep softwareontwikkelaars onder leiding van Jeff Sutherland het Manifest voor agile softwareontwikkeling op. Hierin werd verklaard dat de gebruikelijke aanpak om software te ontwikkelen niet werkt en dat er betere manieren zijn.
Bij deze agile methodologie gaat het om de volgende speerpunten:
- mensen en hun onderlinge interacties gaan vóór processen en hulpmiddelen;
- software die echt werkt gaat vóór allesomvattende documentatie over wat die software geacht wordt te doen;
- samenwerken met de klant gaat vóór contractonderhandelingen;
- inspelen op verandering gaat vóór vasthouden aan een planning;
- klanttevredenheid ontstaat door snelle (binnen vier weken) en continue levering van werkende (deel)producten.
Scrummen
Een van de agile methoden is Scrum. In ‘Scrum – de revolutionaire manier om sneller, beter en flexibeler te werken‘ legt Jeff Sutherland uit hoe de methode werkt. Rudy Kor (Twynstra Gudde) vindt dat hoewel er aan Scrum condities verbonden zijn die moeilijk te realiseren zijn, de methode ook toepasbaar is voor gebruikers van andere projectmethoden. Hij onderscheidt de volgende twaalf stappen hoe je in projecten kunt scrummen.
12 stappen
- Kies een ‘producteigenaar’: iemand met visie op wat geproduceerd moet worden en die het mandaat heeft om zelf besluiten te nemen. Wijs ook een ‘scrum master’ aan: iemand die het team helpt en hindernissen verwijdert.
- De producteigenaar bepaalt de functionaliteit en opleverdata, geeft prioriteiten aan en managet stakeholders.
- De scrum master coacht de teamleden, elimineert belemmeringen in de voortgang en begeleidt de ‘stand up meetings’.
- Het te vormen Scrumteam bestaat uit drie tot negen mensen met verschillende vaardigheden, die zelfstandig kunnen werken en die elkaars fouten accepteren. In korte ‘sprints’ (werkperiodes van een dagdeel tot een maand) leveren ze steeds nieuwe, werkende tussenproducten of prototypes af. Vraag voortdurend feedback van de producteigenaar.
- Maak het mogelijk dat het hele team dagelijks, bij voorkeur op dezelfde plek, kan samenwerken.
- Maak een ‘product-backlog’: een lijst van alles wat nodig is om de visie van de producteigenaar te realiseren.
- Het team plant welke taken er in de eerste sprint gereed kunnen komen.
- Maak een zogeheten ‘Scrumbord’ met drie kolommen, die inzicht geven over de status van de uit te voeren taken: ‘Te doen’, ‘Bezig’ en ‘Klaar’. Hierbij werk je met post-it’s waarop de taken staan en die je tijdens de sprints steeds verder het scrumbord opschuift, dus eerst in de kolom ‘Te doen’ en dan naar ‘Bezig’ en ‘Klaar’.
- Voer de sprint uit in de tijd die daarvoor beschikbaar is.
- Houdt elke ochtend een scrumvergadering van maximaal een kwartier. Elk teamlid vertelt wat hij de vorige dag heeft gedaan, wat hij vandaag gaat doen en wat de hindernissen zijn. Bij deze bijeenkomsten bepaalt het team ook wat in de volgende sprint wordt opgepakt.
- Demonstreer aan het einde van elke sprint het werkende product dat tijdens die periode is gemaakt. Iedereen is hierbij welkom, ook aandeelhouders, managers, klanten en anderen. Evalueer de manier van werken en wat beter kan.
- Is een sprint afgerond, begin dan zo snel mogelijk met een nieuwe sprint en hou rekening met de ervaringen die het team heeft opgedaan.
Door: Rudy Kor