Feedback krijgen van klanten is een prachtig hulpmiddel voor het verkrijgen van nieuwe ideeën. Stel daarom vragen aan klanten. Wij hebben er alvast 10 ter inspiratie. Deze 10 vragen aan uw klanten hoeft u niet allemaal aan al uw klanten te stellen. De bedoeling is vooral de conversatie met de klant gaande te houden en uw prestaties te verbeteren.
Geschatte leestijd: 3 minuten
1. Wat trok u aanvankelijk aan in ons bedrijf?
Het antwoord kan uw inzichten vergroten over de marktperceptie over uw organisatie.
2. Wat zou u doen als wij er niet zouden zijn?
Dit kan een aanwijzing geven over de waarde die de klant hecht aan uw bedrijf als leverancier.
3. Kunt u iemand noemen in ons bedrijf die indruk op u heeft gemaakt?
Dit vestigt de aandacht op de ‘champion’ die uw klant bijzonder hoog heeft zitten en misschien ook op anderen die u nog niet zijn opgevallen. Als de klant geen antwoord weet, wat zegt dit dan over hoe uw bedrijf met hem communiceert?
4. Kunt u één ding noemen dat bij ons beter zou kunnen?
Eén ding is voldoende: het antwoord vestigt uw aandacht op de prioriteiten van de klant.
Eén tip voor verbetering van de klant is voldoende: het antwoord vestigt uw aandacht op de prioriteiten van de klant.
5. Waarom kiest u voor ons?
Het antwoord brengt de sterke punten naar voren van uw bedrijf zoals de klant die ziet. Mogelijk was u zich daarvan niet bewust. (Wees voorzichtig met deze vraag! Door de manier waarop u hem stelt, kan het lijken alsof u twijfels heeft over uw bedrijf.)
6. Hoe zou een commercial over ons bedrijf volgens u eruit moeten zien?
Deze vraag doet een beroep op de verbeeldingskracht van de klant. Zelfs als u niet in staat bent exact te leveren wat hij wil, dan nog kan het antwoord u iets zeggen over wat voor hem waarde vertegenwoordigt.
7. Noem één ding dat wij doen of niet doen, dat u irriteert
Deze vraag spreekt voor zichzelf. Het gaat er natuurlijk om dat u actie onderneemt.
8. Van wie zouden wij kunnen leren?
Dit helpt u te ontdekken wie de klant ziet als rolmodellen of helpt u te wijzen op een belangrijke ontwikkeling in de branche.
Van wie zouden wij kunnen leren?
9. Wat zou u zeggen tegen iemand die naar ons bedrijf informeert?
Het antwoord is voor u misschien een openbaring!
10. Wat is dat ene waar wij nooit mee moeten stoppen?
Het antwoord zegt veel over wat de klant werkelijk waardeert bij uw bedrijf.
Tot slot: als u niets ziet in deze tien vragen, maar u wilt toch iets vragen, denk dan hieraan: Bent u helemaal blij met ons?
Deze vraag kan alleen beantwoord worden met ‘ja’ of ‘nee’, waarop u reageert met Waarom? of Waarom niet?