Als we het over innovatie hebben, kijken we vaak naar Silicon Valley. Want daar gebeurt het en daar kunnen we de kunst afkijken. Maar ook in Silicon Valley gaat het vaak mis – en daar kunnen we natuurlijk van leren. Vermijd bijvoorbeeld deze 10 valkuilen. Grote en kleine start-ups gingen u voor.
Blind geloof in technische mogelijkheden
Niet alles wat je theoretisch kan bedenken, is haalbaar. Nieuwe technologie is vaak te duur, primitief en nog niet helemaal betrouwbaar. Een nieuw product baseren op een nog niet bewezen technologie is een blinde gok. Past liever bewezen technologie toe op een nieuwe manier.
Aannemen dat de gebruiker de technologie volgt
Niet alle innovaties worden door consumenten als een verbetering ervaren. Google Glass wilde niemand echt hebben. Het wezenlijke van innovatie is doorzien welke waarde gecreëerd kan worden op het snijvlak van technologie en klantbehoeften. Daar zijn goede designers voor nodig.
Vergeten dat je er geld mee moet verdienen
Naast inzicht in techniek en de mens, moet er ook een verdienmodel zijn. Een hightech start-up kan met venture capital nog wel eerst groeien en dan voor een verdienmodel gaan, maar uiteindelijk is een gedegen verdienmodel noodzakelijk.
In digitale ‘gimmicks’ blijven hangen
Sommige restaurants gebruiken iPads in plaats van menukaarten. Zo’n ‘gimmick’ is wel leuk, maar meestal niet succesvol en voegt weinig waarde toe. In sommige sectoren ligt het onderscheidend vermogen op vernieuwing (in het voorbeeld van het restaurant: op smaak), en niet op digitalisering.
Kernactiviteiten verwaarlozen
Innovatie is soms zo noodzakelijk dat bedrijven drastische stappen gaan zetten. Ze starten een overambitieus project. De core business krijgt dan te weinig aandacht, met alle gevolgen van dien.
Te ingewikkeld maken
Vernieuwing van producten en processen duurt twee keer zolang, kost twee keer zoveel er levert veel minder op dan je van tevoren had gedacht. Het is eenvoudigweg onmogelijk om een productontwikkelingsproces in z’n geheel te overzien. Probeer complexiteit van innovatie zoveel mogelijk te reduceren.
Regelgeving negeren
Elke bedrijfstak heeft te maken met wet- en regelgeving. Innovaties lopen daar vaak tegenaan. Neem de tijd om het toelatingsproces te doorlopen en goodwill te creëren.
Onderschat niet de strijd
Een product ontwikkelen is al moeilijk genoeg. Maar wat als het lukt? Prijsoorlogen, negatieve pr-campagnes of rechtszaken zijn vaak de reactie van de gevestigde orde. Wie disruptief wil innoveren moet drie stappen vooruit denken en bereid zijn een slag te leveren.
Vertrouw niet op één briljante leider
We kennen allemaal het beeld van de visionaire leider, zoals Steve jobs. Maar uit onderzoek blijkt dat duo’s van succesvolle oprichters vaker de norm zijn en teams nog crucialer zijn. Formeer dus een sterk team.
Geef het niet te vroeg op
Ongetwijfeld zijn er veel momenten waarop je het liefst de handdoek in de ring gooit. Laat je niet meeslepen door hypes of setbacks. Geef de innovatie kans volwassen te worden door te leren van fouten.
Bron: het Financieele Dagblad, Maikel Batelaan, 23 januari 2016