Wereldwijd is benchmarking nu de meest toegepaste managementtool. Gevolgd door strategische planning, missie- en visiestatements en CRM. Het blijkt uit onderzoek van Bain & Company, dat al sinds 1993 om de paar jaar aan executives vraagt wat voor hen de actuele issues zijn en van welke tools hun onderneming gebruikmaakt.
Dat zegt veel over de zeistgeist in het bedrijfsleven, over de realiteiten van nu en de verwachtingen voor morgen. Én over nationale en continentale culturen.Er zijn soms flinke verschillen tussen de continenten. Zo is in Noord-Amerika CRM de meestgebruikte tool, gevolgd door strategische planning en benchmarking. In Azië staat benchmarking op de 4de plaats, in Zuid-Amerika op de 3de. In Europa is verandermanagement (4de plaats) veel populairder dan in de rest van de wereld.
Minst gebruikte tools
De minste gebruikte tools zijn open innovatie, prijsoptimaliseringsmodellen, tools voor beslisrechten, en rapid prototyping. Opvallend impopulair op dit moment zijn ook fusies en overnames. Niet zo vreemd, want tijdens recessies neemt de M&A-activiteit doorgaans af.
De tools waar bedrijven naar verwachting de komende jaar meer gebruik van gaan maken, zijn open innovatie, scenario- en contingencyplanning, prijsoptimaliseringsmodellen, tevredenheids- en loyaliteitsmanagement, kennismanagement en klantensegmentatie.
Tevredenheid excutives
Executives zijn het meest tevreden over het aloude strategische planning. En ook over beproefde tools als missie- en visiestatements, TQM, klantensegmentatie en strategische allianties. Het minst tevreden zijn ze over downsizing, outsourcing en shared-servicescenters – allemaal tools die worden gebruikt om te snijden in het personeel. Ook kennismanagement (overigens vooral gebruikt in Azië) en social-mediaprogramma’s scoren minder dan gemiddeld qua tevredenheid.
De 10 meest gebruikte tools
| Mondiaal | Noord- | Europa | Azië | Zuid- |
Benchmarking | 1 | 3 | 1 | 4 | 3 |
Strategische planning | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 (ex aequo) |
Missie- en visiestatements | 3 | 4 | 5 (ex aequo) | 3 | 1 (ex aequo) |
Customer-relationship management | 4 | 1 | 2 | 1 | 6 |
Outsourcing | 5 | 6 | 5 (ex aequo) | 5 | 4 |
Balanced scorecard | 6 | 12 (ex aequo) | 8 (ex aequo) | 10 (ex aequo) | 5 |
Verandermanagement | 7 (ex aequo) | 9 | 4 | 8 (ex aequo) | 9 |
Kerncompetenties | 7 (ex aequo) | 5 | 8 (ex aequo) | 6 | 10 (ex aequo) |
Strategische allianties | 9 | 7 | 7 | 8 (ex aequo) | 8 |
Klantensegmentatie | 10 | 15 (ex aequo) | 12 | 10 (ex aequo) | 7 |
(Bron: Darrell Rigby & Barbara Bilodeau in Management tools & trends 2011)