StoryDoing is geschikt voor iedereen die vanuit een stevig fundament zijn organisatie authentiek wil starten of verder ontwikkelen. En voor die organisaties die vastlopen, blijven hangen, hun focus tijdelijk kwijt zijn en het moeilijk vinden om knopen door te hakken. Vanuit je Oerverhaal wordt het nemen van de juiste beslissingen voor je organisatie makkelijk. Je Oerverhaal is een puur en inspirerend verhaal dat je organisatie door iedere zee van woeste veranderingen kan leiden. Daardoor kunnen alle medewerkers begrijpen waarom ze doen wat ze doen, waar en waarvoor ze werken en hoe ze werken.
Het helpt tevens alle partners en klanten om je organisatie en visie te begrijpen en onderbouwt hun keuze voor jou en jouw diensten of producten. Hoe sterker je Oerverhaal is, hoe meer interactie je met anderen je hebt. Een goed samenhangend inspirerend Oerverhaal vertelt zichzelf en verkoopt zichzelf. Uit onderzoek blijkt dat StoryDoing bedrijven 60% minder marketingkosten maken en desondanks een grotere groei maken. Daarnaast hebben ze aantoonbaar meer betrokken fans en ambassadeurs en een positieve interactie op social media.Zo werkt Storydoing:
- Je onderzoekt de kern van wie je bent als organisatie.
- Dat beschrijf je in een inspirerend, fundamenteel Oerverhaal.
- Dat verhaal ga je vertellen, binnen en buiten de organisatie.
- Maar vooral omzetten in passende keuzes en acties.
- Vanuit iedere afdeling of professional, zodat alles met elkaar klopt.
- En daar voeg je een of meerdere Iconische acties aan toe.
Van visie naar actie
- Met StoryDoing doorbreek je de muurtjes tussen intern en extern, tussen directie, afdelingen en de werkvloer, tussen organisatie, markt en maatschappij, tussen denken, zeggen en doen.
- StoryDoing helpt je bij het maken van consistente, kloppende keuzes binnen een organisatie. Je kunt namelijk het Oerverhaal steeds als ijkpunt nemen. Stel jezelf steeds de vraag: wat past wel bij ons en wat niet? Het vereenvoudigt je keuzes omtrent strategie, innovatie, productontwikkeling, interne cultuur, marketing, de interactie met je klanten en de diensten die je aanbiedt. Op deze manier kom je sneller van een visie naar duurzame en goed onderbouwde acties.
- StoryDoing maakt vernieuwen leuker en makkelijker en daagt mensen uit om mee te doen.
Vijf trends
- StoryBeing sluit aan bij de trend om te beginnen bij het Waarom, de essentie, de kern, het bestaansrecht van organisaties. De lezing How great leaders inspire action van Simon Sinek (al tientallen miljoenen keren online bekeken) heeft hier een grote rol in gespeeld.
- StoryTelling is door veel organisaties omarmd. Onder de naam Corporate StoryTelling gebruiken ze het vertellen van verhalen als manier om naar buiten te treden. Deels om te laten zien waar ze voor staan en deels als moderne marketing en reclame.
- StoryDoing sluit aan bij de trend om sneller van visie naar actie of van denken naar doen te gaan. Het boek Lean Startup voor startende ondernemers (Eric Ries) en de korte iteraties van de Scrum-methode (die vanuit softwareontwikkeling ook voor bedrijfsprocessen is overgenomen) zijn er voorbeelden van.
- StoryValue sluit aan bij de betekeniseconomie die momenteel zijn intrede doet, de opvolger van de belevingseconomie. Een bedrijf of product moet niet alleen een goed verhaal hebben, maar ook een zinvolle bijdrage aan mens en maatschappij leveren.
- Het streven naar geluk is natuurlijk van alle tijden, maar de laatste jaren is er extra aandacht voor gelukkige organisaties en gelukkige medewerkers. Geluk is abstracter dan succes en het een leidt niet per se tot het ander. We onderzoeken geluk en succes bij StoryValue, maar streven ernaar met het hele model.
StoryDoing is strategie
Je gaat niet met StoryDoing aan de slag als je wilt dat alles hetzelfde blijft. Je wilt zaken in of rondom je organisatie:- Ontwikkelen
- Veranderen
- Verbeteren
- Verdiepen
- Vernieuwen