StoryDoing voor organisaties is hèt naslagwerk voor organisaties die gedane klantbeloftes willen nakomen èn verzilveren. Ook organisaties die nog geen idee hebben hoe ze zich kunnen onderscheiden worden in het boek op weg geholpen.
In een mooi maar pittig proces leert u het StoryDoing model kennen en toepassen. Het Oerverhaal van uw organisatie staat hierin altijd centraal. De heldere opbouw en structuur van StoryDoing voor organisaties leent zich voor zowel de zappende lezer als de lezer die het boek van voor naar achter wil verslinden. Vanaf de eerste prille ideeën die Ron van Gils had over StoryDoing tot en met de feestelijke presentatie van StoryDoing voor organisaties volgde ik het ontstaan van dit managementboek. Zo kon het gebeuren dat dit boek zijn roem vooruitsnelde en mij al in de ban kreeg nog voor het van de drukpers rolde. Waarom is dit relevant? Ik heb de inhoud al in de praktijk kunnen brengen en de vruchten ervan mogen plukken. Nog voor het boek klaar was. Wat volgt is dus een boekrecensie èn een kort ervaringsverhaal over het in de praktijk brengen ervan. Van Gils schreef dit boek samen met Jan-Peter Bogers. Of, zoals ze zichzelf tijdens de boekpresentatie gechargeerd presenteerden: De schrijver en de schrapper. Deze samenwerking resulteerde erin dat de dik 200 pagina’s die u voor de kiezen krijgt, ontdaan zijn van overbodige vetrandjes maar toch smeuïg genoeg en voldoende gekruid naar binnen gewerkt kunnen worden. De auteurs stellen ons aan het begin van het boek verder gerust. Kies lekker je eigen route door het boek! De denkroute (van voor naar achter door het boek), de doeroute (voer meteen de schrijfsessies in het boek uit) of de slingerroute (improviseer. Begin gerust met het spreekwoordelijke toetje en eet daarna pas de soep). Door bijvoorbeeld het gebruik van kleuren (ieder onderdeel heeft zijn eigen pagina kleur) en het continue in de huid kruipen van de lezer (keer op keer wordt uitgelegd waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn of dienen te worden) wordt niets aan het toeval overgelaten en blijkt het daadwerkelijk mogelijk om je eigen maatwerk StoryDoing-traject te doorlopen. In de kern draait alles in StoryDoing voor organisaties om het Oerverhaal van uw organisatie. Afhankelijk van waar u nu al staat als organisatie gaat u eerst uw Oerverhaal ontdekken, daarna uw Oerverhaal vertellen, vervolgens uw Oerverhaal toepassen om ten slotte te kunnen profiteren van de baten van uw Oerverhaal. Ofwel: StoryBeing -> StoryTelling -> StoryDoing – StoryValue, de vier fases die beschrijven hoe u uw Oerverhaal toepast en waarom. Iedere fase wordt zonder jargon omschreven en daarna voorzien van de nodige context. Of beter gezegd: Die context brengt u zelf aan door het beantwoorden van vragen en het doen van schrijfopdrachten die in het boek vermeld staan. Uiteraard altijd met betrekking tot het Oerverhaal van uw eigen organisatie. Wat heeft het werken met de StoryDoing-methode mij als marketing communicatie specialist gebracht? Welnu. Bij het ontwikkelen van marketingstrategieën en merkidentiteiten pel ik de organisatie waar ik voor werk als het ware af als een ui. Met iedere schil die eraf gaat kom ik dichter tot de kern en leer ik de organisatie beter kennen. Dat resulteert in een goed doorwrocht en compleet marketingrapport. Op een verbluffend doeltreffende manier helpen de vragen en opdrachten in het boek StoryDoing voor organisaties mij bij dit afpelproces. De antwoorden die de StoryDoing-methode mij brengt, komen mij van pas bij het maken van zowel de interne- en externe omgevingsanalyse, het kiezen van strategische opties, het maken van persona’s, het kiezen van een merkbelofte, het laden van de merkidentiteit, het positioneren van een merk ten opzichte van concurrenten en het borgen van de gemaakte keuzes binnen de organisatie zelf. De combinatie van creatieve denkmethodes, de pragmatische insteek, de verwevenheid van beproefde managementtechnieken en het jarenlang testen en bijschaven van de StoryDoing-methode in de praktijk maken StoryDoing voor organisaties tot een fris en krachtig managementboek dat niet mag ontbreken op het bureau van de marketing communicatie professional. Martijn Anderson is marketingcommunicatie specialist met als focus strategie, branding, customer journey, customer experience en omni-channel optimalisatie. Bron: Managementboek.nl