Globalisering is een tweesnijdend zwaard: organisaties staan steeds weer tegelijkertijd voor ongekende nieuwe mogelijkheden én beslissende uitdagingen.
In zo’n onstabiele omgeving komen de tien grondbeginselen van Martin Roll, auteur van Asian Brand Strategy, goed van pas om uw strategie van globalisering in het nieuwe jaar op koers te houden.- Creëer een klantgerichte organisatie Door de kracht van het internet en de daardoor ontstane talrijke consumentenkeuzemogelijkheden, komt tegenwoordig klantloyaliteit niet vanzelf. Vandaar het cruciale belang van klantgerichtheid en Voice Of the Customer (VOC).
- Creëer tot de verbeelding sprekende merken Het merk en de waarde van de merknaam behoren tot de allerbelangrijkste assets van het bedrijf. Ze dragen bij aan zowel de klantloyaliteit als de winst.
- De CEO als ambassadeur van het merk Belangrijk voor merkensucces is de continue steun van het topmanagementteam, de CEO voorop. Actieve promotie van het merk vereist een doordacht strategisch plan.
- Waag de sprong naar opkomende markten Opkomende markten, wereldwijd en op eigen bodem, bieden ongekende mogelijkheden. Vaak zijn ze lucratiever dan de volwassen, ontwikkelde markten.
- Breek de silo’s af Met managementsilo’s wordt bedoeld dat tussen groepen of afdelingen beperkte informatieoverdracht bestaat. Het ontbreken van een onbelemmerde stroom van plannen, ideeën of concepten is een van de grootste bedreigingen voor strategie-implementatie.
- Marketingfunctie permanent in de directie Vooral voor internationaal opererende ondernemingen die zich moeten voegen naar veel verschillende culturen en juridische praktijken, is het nuttig een nieuwe directiefunctie te creëren: de CMO. De Chief Marketing Officer bemoeit zich niet alleen met marketing, maar is ook de verbindende schakel tussen organisatie en omgeving.
- Co-creatie In een globaliserende omgeving moet zowel met klanten als concurrenten goed samengewerkt worden. Voor het scheppen van meerwaarde worden organisaties steeds afhankelijker van co-creatie.
- BOP-markten BOP-markten (bottom of the pyramid) bieden veel mogelijkheden. Meer dan een miljard mensen in opkomende economieën zullen in de mainstream integreren en zorgen zo voor een groeiende middenklasse. Voor het bedrijfsleven betekent dit dat een balans moeten worden gevonden tussen globaliseren (‘globalising’) en lokaal opereren (‘localising’): ‘glocalising’.
- Strategisch aanpassingsvermogen Ontwikkel het vermogen om als organisatie tegelijk behendig, wendbaar en waakzaam te zijn. Snel aanpassen is van levensbelang. Klantpreferenties veranderen met de dag en nieuwe technologieën volgen elkaar in hoog tempo op.
- Innoveer, innoveer, innoveer Geef voorrang aan Research & Development, stop niet met innoveren en kijk naar bedrijven als Apple, Google, L’Oreal en BMW.