
Vaak wordt een focus op discipline vaak als negatief gezien, als een manier om mensen te controleren en zowel hun persoonlijkheid als creativiteit te beperken. Naar mijn mening is de cruciale factor of de focus ligt op het aansturen van discipline in processen of op het toepassen van discipline op mensen. Ter verduidelijking, neem even als voorbeeld de ineffectiviteit van een groot deel van de vergaderingen, waarbij het niet ongebruikelijk is dat mensen te laat komen, onvoorbereid zijn en een aanzienlijk deel van de meeting niet productief zijn, met als resultaat een niet effectieve meeting.
Als we dit probleem proberen op te lossen door onze mensen meer discipline op te leggen, bewerkstelligen we waarschijnlijk geen lange termijn verbetering, omdat we zullen stuiten op zowel passieve als actieve weerstand wanneer we mensen ‘vertellen’ hoe ze zich moeten gedragen. Als we tegenmaatregelen nemen tegen de hoofdoorzaken van het ondermaats presteren en daarentegen focussen op het beperken van belemmerende, en het vergroten van bevorderende factoren voor effectieve meetings, hanteren we een procesbenadering om discipline te creëren en betrekken we onze mensen bij het verbeteren van het proces van meetings. Dit is, in zekere zin, misschien een nuanceverschil. Maar in werkelijkheid resulteert het in het creëren van een gestandaardiseerde, effectieve vergadercultuur in de organisatie, aangestuurd door de mensen die moeten zorgen dat het werkt. Zoals Luitenant-Generaal in ruste Frank Kearney zei: “Gedisciplineerde processen creëren wendbare organisaties.” De meest wendbare (agile) organisaties zijn organisaties die een hoge mate van discipline hebben. Dit betekent in essentie dat ze datgene gestandaardiseerd hebben, waarvan ze weten dat ze het al heel goed doen en daar dan aan vasthouden. Hierdoor kunnen ze hun tijd richten op het oplossen van problemen (de kansen benutten) waarvan ze nog niet weten hoe ze moeten worden opgelost. In zijn boek Focus beschrijft Daniel Goleman hoe iets, door het herhaaldelijk en met discipline te (be)oefenen, in het brein kan verschuiven, van het bovenste gedeelte, waar het focus en veel cognitieve energie kost, naar het onderste gedeelte, waar instinctief kan worden gehandeld, wat weinig cognitieve energie kost. Dit is in essentie ‘onbewuste bekwaamheid’ en het is wat we in een organisatie kunnen doen wanneer we onze processen standaardiseren, door er op in te zetten als de beste huidige manier om de taak uit te voeren en vervolgens te zorgen dat we iedereen die met het proces gaat werken effectief trainen. Als we dit doen, maken we de cognitieve energie van mensen vrij, zodat ze die vervolgens kunnen ‘besteden’ aan andere dingen. Aan activiteiten die de business laten groeien en de customer service en operationele performance verbeteren. Atleten en sporters zijn hier een geweldig voorbeeld van en in dit boek wordt het voorbeeld gegeven van die fantastische quarterbacks (in American football) aan wie het vermogen wordt toegedicht ‘het veld te (over)zien’. Wat zij feitelijk kunnen, is het resultaat van duizenden uren van oefening, wat zich terugbetaalt in hun vermogen om het laag-cognitieve energiegedeelte van hun brein te gebruiken. Dit geldt voor alle levensgebieden waarin we aan de bovenkant van het spectrum willen presteren, of het nu gaat om, bijvoorbeeld, American football, golf, marketing, spreken in het openbaar, schilderen of ballet. Wanneer we ergens goed in willen zijn, moeten we standaardiseren en vervolgens de discipline hebben om die standaard continu te (be)oefenen. Terugkerend naar business, is het daarom essentieel dat we onze processen op een gestandaardiseerde manier opzetten en handelen met de discipline die daarvoor vereist is. Alleen door dit te doen geven we onszelf de tijd om adequaat te focussen op het realiseren van de doorbraken in performance die nodig zijn om de beste te zijn in wat we doen. Het probleem is dat de meesten van ons onze tijd besteden aan continu ‘brandjes blussen’ en sommige organisaties promoveren mensen zelfs op hun competenties als brandweerman, waarmee ze deze cultuur binnen de organisatie versterken. De ironie is dat werken in een cultuur waar ‘brandjes blussen’ de norm is, betekent dat onze mensen daar zeer bedreven in zullen worden en geconditioneerd worden dit als de standaard manier van werken te beschouwen. Wat we daarom moeten doen, is de gewoonte van brandjes blussen doorbreken. In plaats daarvan moeten we mensen gaan waarderen en erkennen die gedisciplineerde, gestandaardiseerde aanpakken voor probleemoplossing hanteren. We moeten de strikte naleving van processen handhaven om terugkerende problemen te voorkomen, en tijd vrijmaken om de business te verbeteren. Om Albert Einstein te parafraseren: